Kotitreeni pelasti Aimo Haikaraisen, 75, lihaskadolta – ”Yleiskuntoni on selvästi parantunut”

Jaa artikkeli
”Yleiskuntoni on selvästi parantunut. Käyn kävelemässä vähintään joka toinen päivä, ja lenkit tuntuvat entistä kevyemmiltä”, AImo Haikarainen kertoo kunto- ja ruokavalioremontin tuloksistaan. © Susa Junnola
Kun kotikunnan kuntosalit menivät koronan takia kiinni, Aimo Haikarainen alkoi huomata lihastensa katoavan. Personal trainerina työskentelevän pojan laatima kotitreeni paransi onneksi oloa nopeasti.

Koronaepidemian alkaminen aiheutti järvenpääläiselle Aimo Haikaraiselle, 75, takapakin tuhansien muiden suomalaisten tavoin. Kaikki liikuntaharrastukset loppuivat kuin seinään. Kotitreeni ei ollut osa pariskunnan arkea.

Aimo oli vaimonsa Eiran kanssa tottunut käymään 1–2 kertaa viikossa kaupungin kuntosalilla, jossa eläkeläiset pääsivät treenaamaan lihaskuntoa osittain ohjatusti ja osittain omin päin. Lisäksi he olivat käyneet kerran viikossa eläkeläisille tarkoitetussa tasapainokuntopiirissä.

Aluksi Aimosta tuntui, että koronaepidemian alkaminen ei vaikuttanut hänen elämäänsä suuresti. Eläkeläisenä hänestä oli mukavaa viettää aikaa kotona. Muun muassa ison omakotitalon kunnossapitäminen vaati paljon työtä.

Kesällä Aimo kuitenkin huomasi, että hänen painonsa oli alkanut nopeasti pudota. 180 senttimetriä pitkä mies painoi enää 70 kiloa, vaikka hän vielä keski-ikäisenä oli painanut 85 kiloa.

Lihakset olivat alkaneet kadota nopeasti.

”Aloin olla aikamoinen laiheliini”, Aimo kertoo.

Lisäksi Aimo tunsi olonsa entistä väsyneemmäksi, ja nuoresta asti sairastettu MS-tauti oireili tavallista enemmän. Kun olo ei ollut hyvä, mielialakin oli matalalla.

Aimon laihtumiseen kiinnitti huomiota myös terveyskeskuksen terveydenhoitaja, joka alkoi kysellä Aimon ruokahalusta ja syömisistä.

”Oli aivan totta, että minulla oli huono ruokahalu. Vaimo yritti aina patistaa syömään enemmän, mutta minulle ei vain maistunut.”

Terveydenhoitaja suositteli kiinnittämään enemmän huomiota riittävään ja monipuoliseen syömiseen sekä käyttämään lisäksi apteekista saatavia monivitamiinijuomia. Apteekin vitamiinijuomat jäivät kuitenkin vain hetkelliseksi kokeiluksi.

”Koin, että niillä ei ollut kovin paljon vaikutusta olotilaani”, Aimo sanoo.

Kotitreeni ammattilaisen neuvoin

Jouluna Aimon ja Eiran personal trainerina työskentelevä poika Timo tuli käymään vanhempiensa luona. Aimo painoi silloin enää 64 kiloa.

Timo huolestui välittömästi isänsä laihtumisesta, sillä hän näki sen johtuvan lihasten surkastumisesta.

”Timo oli minusta todella huolissaan. Kotitreeni oli hänen ideansa. Hän teki meille oman treeniohjelman.”

Timo suunnitteli vastuskuminauhalla suoritettavan kolmen liikkeen ohjelman. Siihen kuului askelkyykkyjä, soutuliikkeitä yläselälle ja hauiskääntöjä käsille. Jokaista liikettä piti tehdä kaksi kierrosta ja liikkeitä toistettiin 12 kertaa. Tekemiseen kului aikaa yhteensä noin 15 minuuttia.

”Ohjelma tuntui mukavan yksinkertaiselta, vaikka kyllä siinä sai tehdä kunnolla töitä.”

Kotitreeni ei yksin riittänyt. Ohjelman lisäksi Timo suunnitteli Aimolle painon lisäämistä tukevan ruokavalion. Koska tarkoituksena oli saada paino nousemaan ja lihasmassa kasvamaan, ruokavaliosta oli hyvä saada 400–500 kilokaloria vuorokaudessa enemmän kuin aikaisemmin. Lisäksi siihen piti lisätä hyvänlaatuista proteiinia.

Proteiinia Aimo alkoi saada muun muassa päivittäisestä pirtelöstä, johon tuli joko jogurttia, maitorahkaa tai heraproteiinia sekä marjoja ja pähkinöitä. Niiden lisäksi hän otti päivittäin viisi grammaa urheilulisäravinne kreatiinimonohydraattia. Hyvänlaatuisten proteiinien ja krea- tiinimonohydraatin tarkoituksena oli tukea lihaskasvua.

Hyviä rasvoja Aimo sai muun muassa cashew-pähkinöistä, joita hän alkoi syödä 50 grammaa päivässä. Niiden tarkoituksena oli varmistaa ruokavalion optimaalinen koostumus ja varmistaa riittävä energiansaanti.

”Jatkoin siis aivan tavallisen kotiruoan syömistä mutta lisäsin vähän ekstroja päälle. Vaimo laittoi kaikenlaisia herkkuja, joita oli mukava syödä.”

Vastuskuminauhat Aimo kiinnitti yläkerran portaisiin, joiden ympärillä oli sopivasti tilaa tehdä askelkyykkyjä. Sen jälkeen hän alkoi toteuttaa treeniohjelmaa suurin piirtein joka toinen päivä.

”Yleensä treenasin iltapäivällä tai illalla, kun olo oli hyvä. Usein vaimo joutui kuitenkin vähän patistamaan ennen kuin ryhdyin toimiin.”

Kotitreeni toi tuloksia

Ensimmäiset merkit harjoittelun tuloksista alkoivat tuntua noin kahden viikon kuluttua. Aimo alkoi tuntea olonsa entistä virkeämmäksi. Kun hän aikaisemmin oli monesti nukkunut tai pötkötellyt sängyssä melkein puoleen päivään asti, hän tunsikin mielialansa paremmaksi jo heti aamusta.

Seuraavien viikkojen aikana paino alkoi hiljalleen nousta ja toimintakyky parantua. Kahdessa kuukaudessa kiloja oli kertynyt jo viisi.

”Minun kokoiselleni miehelle se oli merkittävä lisäys. Myös MS-taudin oireet tuntuivat lievittyvän.”

”Treeniohjelma tuntui mukavan yksinkertaiselta, vaikka kyllä siinä sai tehdä kunnolla töitä.”

Lisää haastetta

Aimon kotitreeni sujui pääsääntöisesti hyvin, lukuun ottamatta muutamia päivän kestäviä harjoittelutaukoja matkan varrella.

Parin kuukauden päästä Timo neuvoi lisäämään treeniohjelmaan sarjoja, jotta harjoitukseen tulisi lisää kuormittavuutta. Kun Aimo oli aikaisemmin tehnyt jokaista liikettä kaksi kierrosta, hän alkoikin tehdä niitä kolme tai neljä kierrosta.

”Timo soitti aina välillä ja kysyi, miten on mennyt. Hän seurasi aika tarkkaan harjoituksen edistymistä, vaikka ei koronan takia päässytkään käymään.”

Huhtikuussa ohjelmaan oli aika lisätä kaksi uutta liikettä: etunojapunnerrus ja pystypunnerrus vetokuminauhalla. Niiden tarkoituksena oli lisätä harjoituksen liikesuuntia, jotta kaikki kehon isot lihasryhmät tulisi treenattua.

Entistä haastavamman treenin Aimo alkoi huomata kohonneena lihaskuntona ja hyvänä olona.

”Yleiskuntoni on selvästi parantunut. Käyn kävelemässä vähintään joka toinen päivä, ja lenkit tuntuvat entistä kevyemmiltä.”

Viime kuukaudet myös paino on pysynyt 70 kilon paremmalla puolen.

”Viimeksi kun kävin vaa’alla, se näytti 72,5 kiloa. Se on jo ihan hyvä paino.

Lue myös: Kyllikin, 91, neuvot – Näin aloitat kuntosalilla, seniori!

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Viva-lehdessä 7/21.

X