Vatsalihasten erkauma sai Lauran kummastelemaan huteraa rankaansa ja pömppövatsaansa synnytyksen jälkeen: ”Suorat vatsalihakset eivät olleet palautuneet kunnolla ja keskivartalostani puuttui tuki”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Laura Eerola
Ennen raskautta Laura Eerola ei ollut koskaan edes kuullut vatsalihasten erkaumasta. Äitiysfysioterapian avulla vaiva alkoi helpottaa muutamassa kuukaudessa. © SAMPO KORHONEN / OTAVAMEDIA
Ensimmäisen synnytyksen jälkeen Laura Eerola luuli, että vatsa palautui normaalisti. Keskustelu ystävän kanssa sai hänet ymmärtämään, että kaikki ei ollut kunnossa.

Kun Laura Eerola, 37, alkoi odottaa esikoispoikaansa reilut neljä vuotta sitten, hän jatkoi liikunnallista elämäntapaansa vanhaan malliin ja kävi kuntosalilla, jumpissa ja joogatunneilla.

Neljä kuukautta synnytyksen jälkeen hän palasi takaisin treenaamaan. Pian hän kuitenkin huomasi, että keskivartalo tuntui koko ajan omituisen huteralta.

Keskivartalo tuntui heikolta ja vatsa pömpötti

”Synnytyksen jälkeen vatsani pömpötti jatkuvasti. Aluksi en kiinnittänyt siihen paljon huomiota, sillä ajattelin, että se kuuluu asiaan ja palautuu ajan myötä. Niin ei kuitenkaan käynyt, vaan vatsa pullotti vielä vuoden päästä samalla tavalla.

Keskivartaloni tuntui myös heikolta, ryhtini oli jatkuvasti lysyssä, ja selkäni kipeytyi helposti.

Onneksi puhuin asiasta ystäväni Ullan kanssa. Hänellä oli ollut aivan samanlainen ongelma, minkä takia hän osasi auttaa.

Hän kertoi, että kyseessä oli luultavasti raskauden aiheuttama vatsalihasten erkauma, ja siihen tarvittaisiin asiaan perehtyneen fysioterapeutin apua.”

Äitiysfysioterapeutti havaitsi vatsalihasten erkauman

”Varasin ajan äitiysfysioterapeutti Ira Rissaselle. Hän tutki vatsaani ja totesi, että kyseessä todella oli reilun neljän sentin vatsalihasten erkauma.

Suorat vatsalihakset eivät siis olleet palautuneet synnytyksen jälkeen kunnolla, minkä takia keskivartalostani puuttui tuki.

Iran kanssa keskusteltuani ymmärsin myös, että olin luultavasti pahentanut tilannetta omilla liikkumistavoillani. Olin harrastanut liian rankkaa liikuntaa sekä ennen synnytystä että sen jälkeen.

Kuntosalilla olin muun muassa tehnyt syviä kyykkyjä ja lankkuja aivan liian varhain synnytyksen jälkeen, kun vatsan alue ei vielä ollut palautunut kunnolla.

Sain mukaani selkeät ohjeet kotiharjoitteluun. Treenasin hyvin säännöllisesti viisi kertaa viikossa puolen tunnin ajan.

Harjoitukset tuntuivat aika kevyiltä, mutta huomasin nopeasti, että ne olivat tehokkaita. Kun minulla kuukauden päästä oli uusi vastaanottokäynti, vatsalihasten erkauma oli pienentynyt jo sentillä. Oloni oli myös huomattavasti vahvempi.”

Vatsalihakset palautuivat lähes puolessa vuodessa

”Reilussa puolessa vuodessa suorat vatsalihakseni palautuivat lähes ennalleen. Ainoastaan niiden keskellä oleva jännesauma ei vielä aivan pitänyt, vaan taaksepäin nojatessa vatsani keskelle nousi pieni harjanne.

Siihen aikaan aloimme kuitenkin suunnitella toista lasta, ja jätin harjoittelun. Raskaaksi tulon jälkeen harrastin vain kevyttä liikuntaa, kuten sauvakävelyä. Ensimmäisestä kerrasta viisastuneena halusin ottaa asiat rauhallisemmin.

Kolme kuukautta synnytyksen jälkeen menin synnyttäneille tarkoitetulle kuuden viikon pömppis-kurssille, jolla tehtiin lempeitä vatsan ja lantionpohjanlihasten harjoituksia. Kurssin jälkeen erkauma oli jo palautunut lähes ennalleen. Sen jälkeen aloin tehdä kotiharjoituksia, joiden tarkoituksena oli vahvistaa keskivartaloa ja parantaa ryhtiä.”

Tässä ja nyt

”Toisesta raskaudesta olen palautunut huomattavasti nopeammin kuin ensimmäisestä. Olen malttanut liikkua rauhallisesti ja antanut keholle aikaa palautumiseen.

Teen edelleen vatsan ja lantionpohjan harjoituksia noin kolme kertaa viikossa. Lapsiperheen arjessa ajan löytäminen on välillä haastavaa, mutta olen päättänyt etsiä sen aina jostakin välistä.

Minua ihmetyttää, että vatsalihasten erkaumasta ei puhuta enempää, sillä se on aika yleinen synnyttäneiden vaiva. Kysyin asiasta neuvolassa, mutta siellä kukaan ei tuntunut tietävän asiasta. Sain vain neuvoksi, että liikkua voi omien tuntemusten mukaan.

Minusta olisi tärkeää kertoa, että vääränlaisesta liikkumisesta voi olla paljon haittaa.

Ilman ystäväni apua en olisi osannut etsiä apua. Ullan kanssa olemme tsempanneet toisiamme treenaamaan vatsalihaksia.”

Vatsalihasten erkauma

1. Vatsalihasten erkauma syntyy, jos raskauden, painon nousun tai rankan treenamisen seurauksena vatsalihaksia yhdistävä jännesauma venyy. Venyessään jännesauma haurastuu ja sen jännitekyky heikkenee. Kun jännesauman normaalileveys on leveimmältä kohdalta noin 2 senttiä, erkaumassa se saattaa venyä jopa 10 senttiin.

2. Raskauden aikana jännesauma ja vatsalihasten kalvot mukautuvat kasvavaan kohtuun, jolloin vatsalihakset siirtyvät loitommas toisistaan. Raskauden jälkeen erkaumaa kuntoutetaan manuaalisilla käsittelyillä ja lihaskuntoharjoittelulla.

3. ”Apua vaivaan saa asiaan perehtyneiltä fysioterapeuteilta, joita kannattaa etsiä Suomen Äitiysfysioterapeuttien yhdistyksen kautta”, kertoo äitiysfysioterapeutti Ira Rissanen FemiHealthista.

X