Sähköpyörä auttoi Seppoa kuntoutumaan – Näin sähköpyöräily avasi eläkeläiselle täysin uuden maailman

Jaa artikkeliTilaa Seura
Loukkaantuminen piti Seppo Paakkisen sivussa urheilukentiltä, mutta sähkö­avusteinen polkupyörä muutti elämän. Paakkinen polkee parhaimmillaan kaksi lenkkiä päivässä.
Loukkaantuminen piti Seppo Paakkisen sivussa urheilukentiltä, mutta sähkö­avusteinen polkupyörä muutti elämän. Paakkinen polkee parhaimmillaan kaksi lenkkiä päivässä. © Vesa Koivunen
Eläkkeellä oleva Seppo Paakkinen loukkaantui liikenneonnettomuudessa pahasti, mutta pääsi sähköpyöräilyn avulla takaisin lenkkipolulle kuntoutumaan.

Seppo Paakkinen on harrastanut urheilua koko ikänsä, mutta sähköpyöräily tuli tutuksi vasta eläkkeellä. Hän on juossut, pyöräillyt, hiihtänyt, ajanut motorcrossia ja enduroa.

Muutama vuosi sitten Paakkinen joutui vakavaan liikenneonnettomuuteen, joka rampautti hänen vasemman jalkansa lähes toimintakyvyttömäksi. Yhtäkkiä urheileminen ei enää onnistunutkaan, mikä oli kova paikka aktiiviselle liikkujalle.

”Jalasta murtuivat varpaat, jalkapöydän luut ja sääriluu. En pystynyt oikein tekemään mitään. Yritin ajaa polkupyörällä, mutta en pystynyt polkemaan kunnolla. Jalka ei yksinkertaisesti suostunut liikkumaan”, hieman yli 70-vuotias Seppo Paakkinen kertoo.

Erilaisia harjoittelumuotoja miettiessään Paakkinen päätyi kokeilemaan sähköavusteista maastopyörää, joka avasi hänelle täysin uuden maailman. Kokenut maastopyöräilijä pääsi heti vauhtiin ja huomasi, että pyörän sähköavustin tekee juuri sen, mitä hän tarvitsee: auttaa sen verran, että polkimien pyörittäminen onnistuu, mutta ei tee kuitenkaan kaikkea työtä.

”Normaalipyörällä en saanut polkaistua jalkaa alas. Se ei vaan liikkunut. Sen sijaan sähköpyörällä polkimet rullasivat, mutta ajaminen oli silti fyysisesti haastavaa.”

Leukasuojallinen kypärä kuuluu metsässä ajavien päähän. Suoja­varusteet pitää olla kunnossa, sillä kaatumisia sattuu välillä.

Leukasuojallinen kypärä kuuluu metsässä ajavien päähän. Suoja­varusteet pitää olla kunnossa, sillä kaatumisia sattuu välillä. © Vesa Koivunen

Täysjoustopyörä tuo vakautta ajamiseen ja vauhti kiperille poluille metsän siimeksessä.

Täysjoustopyörä tuo vakautta ajamiseen ja vauhti kiperille poluille metsän siimeksessä. © Vesa Koivunen

Oman kunnon mukaan

Sähköavusteisissa polkupyörissä voidaan yleisesti valita kolme erilaista avusteisuutta: eco, trail ja boost. Yksikään avusteisuus ei tee koko työtä, vaan kuljettaja polkee itse, ja sähkömoottori antaa tukea polkemiselle.

UKK-instituutin erikoistutkijan Minna Aittasalon mukaan sähköpyörän hienous piilee juuri siinä, että kuljettaja voi oman kuntonsa mukaan valita avusteisuuden tason.

”Jos pyöräilijällä on liikuntarajoitteita, hänen ei tarvitse ottaa riskejä, mutta hän voi silti liikkua. Se on kuitenkin kaikkein tärkeintä”, erikoistutkija Aittasalo kertoo.

Sveitsiläisen Baselin yliopiston tutkimus osoittaa, että sähköpyöräily ei ole yhtä raskasta kuin normaali pyöräily, mutta raskaampaa kuin kävely.

Sähköpyöräilystä on tehty tutkimuksia useissa eri maissa. Sveitsiläisen Baselin yliopiston tutkimus osoittaa, että sähköpyöräily ei ole yhtä raskasta kuin normaali pyöräily, mutta raskaampaa kuin kävely. Sähköpyörällä heikkokuntoisempikin pääsee liikkumaan pitkiä aikoja tavalla, joka edistää terveyttä. Pyöräilijä voi ajaa aluksi suuremmalla avustuksella mutta säätää sitä pienemmäksi kunnon kehittymisen mukaan.

”Liikkumisen aloittamisen kynnys on sähköpyörällä niin matala, että sen mahdollisuuksia tutkitaan muun muassa tyypin 2 diabeetikkojen liikkumisen edistämisessä”, Aittasalo sanoo.

Pivot Shuttle sähköpyörän hinta on noin 8000 euroa.

Pivot Shuttle sähköpyörän hinta on noin 8000 euroa. © Vesa Koivunen

Sähköpyörä tuli jäädäkseen

Seppo Paakkisen elämään sähköpyörät ovat tulleet jäädäkseen. Hänellä on jo kolmas pyörä menossa, ja nyt kulkuvälineenä on huippuluokan maastopyörä Pivot. Siinä on jousitus sekä edessä että takana, mikä mahdollistaa hyvin vaikeissakin maastoissa ajamisen.

”Sehän se siinä hienointa onkin. Jokaisella lenkillä pääsee haastamaan itsensä ja kokeilemaan aina vain vaikeampia paikkoja. En minä nykyään mitään riskejä ota, mutta kyllä sitä silti välillä kumolleen muksahtaa. Mitään loukkaantumisia ei ole kuitenkaan tullut.”

Paakkinen ajaa lähes päivittäin, monesti jopa kahdesti päivässä. Hän viihtyy poluilla usein yhtä kauan kuin akussa riittää virtaa eli lähes pari tuntia.

Hissitolppa mahdollistaa satulan korkeuden säädön ajon aikana. Alamäkeen mentäessä satula tiputetaan ala-asentoon seisomisen helpottamiseksi.

Hissitolppa mahdollistaa satulan korkeuden säädön ajon aikana. Alamäkeen mentäessä satula tiputetaan ala-asentoon seisomisen helpottamiseksi. © Vesa Koivunen

Boost-asetus tarjoaa eniten tehoa ja siitä Paakkinen tykkää. Vauhti tarjoaa entiselle moottori­urheilijalle oikean tunnetilan.

Boost-asetus tarjoaa eniten tehoa ja siitä Paakkinen tykkää. Vauhti tarjoaa entiselle moottori­urheilijalle oikean tunnetilan. © Vesa Koivunen

Sähköpyöräily on helppoa ajamista

Kun verrataan tavallista ja sähköavusteista polkupyörää, niin suurin ero on ajamisen helppous. Jyrkätkin mäet taittuvat varsin helposti ja jos haluaa haastaa itsensä metsäpoluilla, palkinto odottaa huomattavasti nopeammin kuin tavallisella polkupyörällä. Se motivoi kuljettajaa monin tavoin.

”Normaalipyörä on ainakin maastossa todella raskas ajaa. Olen minä sellaisilla aikanaan paljonkin ajanut, mutta tässä tilanteessa sähköpyörä toimii erinomaisesti. Vasen jalkani on toipunut hyvin, ja nautin ajamisesta todella paljon.”

Paakkinen käy pääsääntöisesti ajamassa metsäpoluilla ja hiekkateillä. Haastetta riittää erilaisissa ylä- ja alamäissä.

Paakkinen käy pääsääntöisesti ajamassa metsäpoluilla ja hiekkateillä. Haastetta riittää erilaisissa ylä- ja alamäissä. © Vesa Koivunen

Vaikka Seppo Paakkinen pitää kovasti itsensä haastamisesta ja vaikeiden osuuksien selvittämisestä, on taustalla myös ajatus fyysisen kunnon järkevästä kehittämisestä. Normaalipyörällä ajaessa Paakkisen syke oli aina varsin korkea, mutta sähköpyörällä sen sääteleminen on vaivatonta. Sähköavustuksen ansiosta syke on helppo tasata kovien osuuksien jälkeen.

”En minä enää aja verenmaku suussa. Tykkään mennä korkeimmalla sähköavustuksella, boostilla, ja aina vaikeiden paikkojen jälkeen saan helposti huilattua. Voin ajaa pitkiä lenkkejä, mikä tuntuu hyvältä”, Paakkinen nauraa.

Tästä sähköpyöräilyssä on kyse. Ajaminen on kuntotasosta riippumatta mukavaa, koska vastuksen säätäminen on niin helppoa. Pyörän kanssa liikutaan ulkoilmassa, ja maisemat vaihtuvat vilkkaasti. Tutkimusten mukaan terveydellinen hyöty on suuri, mikä on helppo uskoa.

”Kyllä tämä on niin mukavaa, että joka päivä pitää päästä ajamaan. Sitä ihan odottaa.”

Syttymisen riski lähes olematon

Sähköisiin kulkuneuvoihin liittyy usein keskustelu paloturvallisuudesta, ja muutamia ikäviä tapauksia tiedetään myös sähköpyörien osalta.

Riski on kuitenkin hyvin pieni, sillä pyörien akut ja laturit on valmistettu siten, että häiriötilanteessa lataaminen loppuu.

”Itse en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa akku olisi syttynyt tuleen. Esimerkiksi Shimanon moottoreissa on suojapiirit, jotka estävät tällaisen tulipalon”, Ride More Oy:n toimitusjohtaja Mikko Räty kertoo.

Käytännössä suojapiiri toimii siten, että lataaminen on mahdotonta, jos akun lämpötila muuttuu tai se on jo valmiiksi esimerkiksi kylmä. Virtapiikin sattuessa lataaminen katkeaa, ja jos kyseessä on merkittävä piikki, laturi menettää kokonaan toimintakykynsä.

”Nämä ovat hyvin turvallisia laitteita, ja kaikissa suuremmissa merkeissä toiminta on yhtenäistä. Kun laturi saa riittävän kovan piikin, se pitää tuodaan huoltoon, jotta se saadaan uudelleen toimimaan. Riskit ovat siis hyvin olemattomat”, Räty toteaa.

Lue myös: Suunnitteletko sähköpyörän hankintaa? Sähkö vapauttaa liikkumaan – Esittelyssä kuusi erilaista sähköavusteista polkupyörää ja menopeliä

X