Unihalvaus yllätti ja säikäytti – Näin pelottavista unihalvauksista tuli osa Samulin elämää: ”Tottumiseen meni pari vuotta”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Samuli Kovaniemi on oppinut tunnistamaan, kun yöllinen unihalvaus on tulossa. © Sara Pihlaja
Samuli Kovaniemi on oppinut tunnistamaan, kun yöllinen unihalvaus on tulossa. © Sara Pihlaja
Unihalvaus yllätti Samuli Kovaniemen ensi kerran vuonna 2008. "Unihalvaus alkaa usein koko kehon kihelmöinnillä", mies kertoo piinaavasta vaivasta, joka ilmaantuu säännöllisesti parin viikon välein.

Samuli Kovaniemen, 38, kropassa kihelmöi kauttaaltaan. Tunne pahan läsnäolosta voimistuu ja olo on inhottava. Hänen vierelleen saapuu vanhan naisen tumma hahmo. Unihalvaus on puuduttanut koko kehon, eikä hän pysty liikkumaan tai huutamaan, vaikka haluaisi.

Ensimmäinen unihalvaus oli karmiva ja säikäytti todella

Ensimmäinen unihalvaus­kokemus oli pahin. Se oli järisyttävä. Säikähdin kunnolla, sillä tajusin jo ensimmäisen unihalvaukseni aikana, että olin puolittain hereillä, enkä unessa.

Ensimmäisen kerran jälkeen kesti todella kauan ennen kuin sain nukuttua. Olin kuullut unihalvauksesta aiemmin, mutta sen kokeminen herätti tiedonjanon.

Valvoin ja hain netistä tietoa unihalvauksesta. Tietoa löytyi erityisen hyvin englanniksi. Paras neuvo, jonka löysin, oli selällään nukkumisen välttäminen.

On helpottavaa tietää, ettei unihalvaus ole vaarallinen, vaikka onkin hyvin inhottava.

Unihalvaus on jännä ilmiö sillä sitä tapahtuu ympäri maailmaa ja kokemukset ovat usein suhteellisen samankaltaisia.

Perustin Unihalvaus-ryhmän Facebookiin, jonne olen saanut viestillä yhteydenottoja ihmisiltä, jotka ovat kokeneet vastaavaa.

Ihmiset ovat ensin kertoneet minulle unihalvauskokemuksistaan ja sitten kysyneet, mitä voi tehdä, jotta ne eivät toistuisi.”

”Unihalvaus voi tulla, olen stressaantunut tai en”

”Olen saanut unihalvauksia myös kyljelläni, mutta yleisimmin olen saanut unihalvauksia nukkuessani selälläni, vältän siksi selälläni nukkumista.

Koska olen saanut unihalvauk­sia toistuvasti 13 vuoden ajan, olen oppinut tunnistamaan unihalvauksen lähestymisen ja pystyn usein myös estämään sen käyttämilläni tekniikoilla.

Unihalvaus alkaa usein koko kehon kihelmöinnillä, usein myös jalkojen puutuminen kuuluu siihen. Kun tunnen, että kihelmöinti alkaa tai jalat alkavat puutumaan, yritän heti liikuttaa jalkojani ja käsiäni.

Olen kokemuksen kautta oppinut, että minua auttaa usein myös se, että yritän kääntyä nopeasti kyljeltä toiselle kaikin voimin, ikään kuin pyristelisin irti köysistä.

Sen sijaan kofeiinin välttely ei ole toiminut minulla, tai en ole ainakaan huomannut merkittävää eroa; unihalvaus saattaa tulla joka tapauksessa. Unihalvaus voi tulla minulle, olen stressaantunut tai en.

Olen kuitenkin huomannut, että jos ajattelen tai tietyllä tavalla pelkään unihalvausta ennen nukkumaanmenoa, se tulee todennäköisemmin. Yleensä ehdin onneksi nukahtaa, ennen kuin alan ajatella asiaa.”

”Olen oppinut elämään asian kanssa”

”Olen saanut unihalvauksia säännöllisesti jo 13 vuoden ajan. Unihalvaukseen tottumiseen meni pari vuotta, olen oppinut elämään asian kanssa.

Unihalvauksen hahmot eivät ole enää yhtä selkeitä kuin ensimmäisessä unihalvauksessa. En aina näe hahmoa ollenkaan, mutta tunne unihalvauksen aikana on aina piinaava.

Unihalvaukset ovat siis edelleen ikäviä, mutta ne eivät enää nykyisin vaikuta normaaliin elämään tai vireystilaani. On myös helpottavaa, että kun unihalvaus on ohi, ei sitä heti seuraavina päivinä tule.

Vertaisin unihalvausta nykyisin siihen, että on nähnyt painajaista. En yleensä jää enää kummemmin miettimään asiaa. Voin jo olla ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut ja jatkaa unia.

Lue myös: Painajaiset voivat olla merkki mielenterveyden häiriöstä – Unitutkija kertoo, milloin kannattaa hakea ammattiapua

X