Torju kevätväsymys ajoissa

Jaa artikkeliTilaa Seura
Valoisimmiksi muuttuvat päivät aiheuttavat monille kevätväsymystä. © colorbox
Kun päivät pitenevät, moni valahtaa kevätväsymykseen. Sitä kannattaa alkaa torjua jo nyt.

Päivien pidentyessä valoisat tunnit painottuvat iltapäivään ja iltaan, ja valo saattaa virkistävällä vaikutuksellaan vaikeuttaa nukkumaanmenoa.

Psykiatri Timo Partonen antaa vinkit kevätväsymyksen hoitoon.

1. Selvitä, kuinka paljon tarvitset unta

Aikuinen tarvitsee keskimäärin kuudesta yhdeksään tuntia yöunta. Selvitä, kuinka paljon unta sinä tarvitset pysyäksesi virkeänä koko seuraavan päivän.

2. Tarkista sosiaalinen kalenterisi

Ota esille kalenterisi. Jääkö sinulle aikaa sille määrälle unta, jonka tarvitset? Mikäli sosiaalinen kalenterisi näyttää täydeltä, karsi pois erityisesti iltapainotteiset menot.

Liian myöhäiseen ajankohtaan ajoitettu liikuntakin voi pitää yllä unirytmiä häiritsevää vireyttä. Keho saattaa laskeutua lepotilaan vasta neljän tunnin päästä treenistä.

3. Rauhoitu tunti

Rauhoita tunti ennen nukkumaanmenoa. Tämä onnistuu esimerkiksi lukemalla kirjaa. Myös nukkumaanmenoa edeltävät tutut rutiinit auttavat rentoutumaan.

4. Sammuta valot

Televisioiden, tietokoneiden ja älypuhelinten näytöiltä kajastava valo pitää niiden äärellä viihtyvää ihmistä valveilla. Lisäksi laitteiden sisältö stimuloi ihmisaivoja, koukuttaa valvomaan ja vaikeuttaa siksi nukahtamista.

Sammuta televisio, tietokone ja älypuhelin viimeistään tunti ennen kuin haluat alkaa nukkua.

5. Nauti päiväunet ajoissa ja lyhyinä

Päiväunet virkistävät niitä, jotka ovat nukkuneet edellisenä yönä liian vähän. Sopiva ajankohta päiväunille on riittävän ajoissa iltapäivällä eli kello 12–15 välillä.

Myös nukutulla ajalla on merkitystä: ihanneaika päiväunille on 10–30 minuuttia.

Herkkäunisen kannattaa välttää päiväunia kkokonaan ja pyrkiä mahdollisimman säännölliseen unirytmiin. Muuten seuraavan yön yöuni ei virkistä, ja lopputuloksena saattaa syntyä päiväunien ja univelan oravanpyörä.

Vinkit eivät tepsi kevätmasennukseen, joka on seuraus masennustilasta ja vaatii ammattihoitoa.

X