Totta vai tarua: Itsesyytökset ja itsekuri haittaavat laihduttamista

Jaa kaverilleTilaa Seura
Painonhallinta
© ISTOCKPHOTO
Ylipainoisia syyllistetään ja pidetään usein heikkoluonteisina. Tämä ajattelu lihottaa, sanoo Mehiläinen NEO Painonhallintaklinikan vastuulääkäri Andrè Heikius.

Pitääkö omista liikakiloista syyllistyä?

Ei, on päinvastoin ihme, ettei maailmassa ole vielä nykyistäkin enemmän ylipainoisia ihmisiä. Geenimme ovat ohjelmoineet meidät lihomaan.

Tarpeeseen nähden liialliseen energiansaantiin ja vähäiseen energiankulutukseen ohjaava ympäristö tukee geenejämme. Esimerkiksi elintarvikkeiden hinnoittelu ohjaa valitsemaan suuria pakkauskokoja.

Miksi ”syö vähemmän, liiku enemmän” on huono laihdutusohje?

Moni laihduttaja syö liian vähän: jättää aamiaisen väliin ja korvaa lounaan jugurtilla. Liian vähäinen syöminen on syy siihen, ettei paino putoa.

Liikunta tukee painopudotusta ja ylläpitää laihduttamalla saavutettua painoa, mutta laihdutuskeinona se on huono. Kolme neljä liikuntakertaa viikossa näkyy 1–3 kilon painonpudotuksena puolessa vuodessa.

Onko laihduttaminen tahdon asia?

Ihminen tekee päivässä noin 300 syömiseen ja juomiseen liittyvää päätöstä. Niistä valtaosa on tiedostamattomia, eikä itsekurilla ole niiden kanssa mitään tekemistä: itsekurilla tarkoitetaan tietoista käyttäytymisen hallintaa.

Joustavuus ja sallivuus ovat usein edellytyksiä pysyvälle painonpudotukselle. Itsekuri ja tiukka dieetti altistavat itsesyytöksille ja repsahduksille, eli saavat syömään entistäkin enemmän.

X