Tryptofaani vai punaviini? Näillä ruoilla parannat unesi laatua

Jaa artikkeliTilaa Seura
© DebbiSmirnoff
Jogurtti, pähkinät ja banaani ovat hyviä unta edistäviä iltapaloja, sanoo unilääkäri Henri Tuomilehto.

Tryptofaani auttaa nukahtamista.

TOTTA. Tryptofaani on välttämätön aminohappo, jota on saatava ravinnosta. Se on pimeähormoni melatoniinin esiaste, joka edistää elimistön oman melatoniinin tuotantoa. Se parantaa sekä nukahtamista että unenlaatua.

Hyviä tryptofaanin lähteitä ovat esimerkiksi maitotuotteet, banaani, hunaja, kaura, pähkinät, kana ja kalkkuna. Pelkkä tryptofaanin nauttiminen ei kuitenkaan takaa hyviä unia. Säännöllinen ateriarytmi ja terveelliset elämäntavat ovat äärimmäisen tärkeitä asioita hyvän nukkumisen kannalta. Jos ateriarytmi on muuten kunnossa, tryptofaanipitoinen iltapala voi edistää nukkumista.

 

Viinin juonti parantaa unenlaatua.

TARUA. Illalla nautittu viini voi aiheuttaa väsymyksen tunnetta, mutta jo lasillinen viiniä saattaa heikentää unenlaatua.

Alkoholi vaikuttaa elimistössä keskushermoston tasolla. Se muuttaa unen rakennetta niin, että nukkuminen on pinnallista ja syvän unen määrä vähenee. Syvän unen vaihe on yleensä aivan yöunten alussa. Jos on juonut viiniä illalla, veressä on nukkumaan mennessä vielä alkoholia jäljellä, ja syvän unen määrä vähenee. Siksi olo saattaa seuraavana päivänä olla väsynyt.

 

Rasvainen ruoka heikentää unenlaatua.

TOTTA. Rasvaisen ruoan tiedetään heikentävän nukkumista, mutta tarkkaa syytä siihen ei tunneta. Tiedetään kuitenkin, että rasvainen ruoka aiheuttaa hormonaalisia muutoksia elimistössä. Lisäksi rasvainen ruoka sulaa kevyttä ruokaa hitaammin, jolloin ruoka pysyy ruoansulatuskanavassa tavallista pitempään, minkä takia nukahtaminen voi olla hankalaa ja syvän unen vaihe kevyempi. Rasvaisen ruoan tiedetään lisäävän myös yöllisiä heräämisiä.

X