Uusi tutkimus: Meditaatio on lumelääkettä tehokkaampi kivunlievittäjä

Jaa artikkeliTilaa Seura
meditaatio
Meditaation on todettu lievittävän kipua. © Colourbox
Päivittäinen harjoittelu on avain kehittymiseen.

Meditaatio on itsetarkkailua.

Totta. Yksi yksinkertaisimmista meditaatiokeinoista on oman hengityksen havainnointi. Meditoinnin voi aloittaa laittamalla ajastimen hälyttämään 5–10 minuutin kuluttua ja keskittymällä havainnoimaan hengitystään tekemättä mitään muuta. Hengitysten laskeminen voi helpottaa keskittymistä. Samoin sisään- ja uloshengitysten sääteleminen, jolloin voi esimerkiksi sisäänhengittää neljään laskemalla ja uloshengittää kuuteen laskemalla. Päivittäinen harjoittelu on avain kehittymiseen.

Meditoidessa on istuttava paikoillaan.

Tarua. Meditatiivisia harjoituksia voi tehdä kävellessä tai vaikkapa tiskatessa, kunhan keskittyy olemaan täysin läsnä. Tärkeää on pyrkiä pysäyttämään mielen poukkoilu ja löytämään levollisuuden tila, jolloin parasympaattinen hermosto aktivoituu. Istuminen risti-istunnassa tai tuolilla ei ole välttämätöntä. Jos makuuasento tuntuu sopivimmalta, niin sekin sopii.

Meditaatiota käytetään kivunhoidossa.

Totta. Tuoreessa tutkimuksessa meditaation havaittiin olevan lumelääkettä tehokkaampi kivunlievittäjä. Meditaation kipua lievittävä vaikutus liittyy muun muassa aistien tuottamaa informaatiota käsittelevien aivoalueiden rauhoittumiseen, jolloin kipusignaalien uskotaan meditaation myötä vähenevän tai häviävän.

X