Vieraan miehen murjaisema vitsi laukaisi Sadussa lentopelon, joka kesti yli 30 vuotta – sitten tuli eteen juhlamatka New Yorkiin

Jaa artikkeliTilaa Seura
Satu Hildenillä oli tapana katsoa lentoturmaohjelmia, joissa käytiin läpi sitä, mitä kaikkea lennoilla voi mennä pieleen. ”Nyt tajuan, että hain ohjelmista oikeutusta pelolleni.” © Suvi Elo
Nykyään Satu Hilden tietää, että pelkoa voidaan hoitaa muillakin kuin lääkkeillä. ”Pidän outona sitä, ettei muita keinoja edes ehdotettu.”

Satu Hilden, 50, kärsi voimakkaasta lentopelosta yli kolmenkymmenen vuoden ajan.

Kaksi vuotta sitten Hilden teki päätöksen: hän lentäisi viisikymppistensä kunniaksi New Yorkiin, muttei lääkehuurussa vaan ajatukset kirkkaina.

Tammikuussa 2017 Hilden kirjoitti itselleen listan keinoista, joilla hän voittaisi lentopelon.

Tähän havahduin

Olin 15-vuotias, kun matkustin yksin Ateenasta läheiselle saarelle ystäväperheen luo. Sää oli todella myrskyisä ja salamat löivät. Kapteeni ilmoitti matkustajille jotain, mutta en ymmärtänyt mitä hän sanoi. Olin kauhuissani, ja vieressäni istunut mies huomasi sen. Hän kuiskasi: ”Kapteeni ilmoitti, että tämä kone tippuu.” Mies ilmeisesti luuli olevansa hauska, mutta vahinko oli jo tapahtunut. Aloin pelätä lentämistä.

Teimme vielä muutamia reissuja perheen kanssa, mutta vuosi vuodelta lentopelkoni kasvoi. Ennen matkaa elimistöni oli selvässä kiihtymistilassa, ja olin hermostunut jo viikkoja ennen. Jännittäminen vaikutti mielialaani, ja olin varmasti myös ärtynyt.

Lentokoneessa vatsa oli sekaisin, sydän hakkasi, kädet hikoilivat ja hengitys oli katkonaista. En pystynyt millään rauhoittumaan.

Jossain vaiheessa kuvioon tuli mukaan korkean paikan kammo. En uskaltanut mennä korkeisiin rakennuksiinkaan, joten jo ajatus lentokoneeseen nousemisesta tuntui mahdottomalta.

Sain lentopelkooni rauhoittavia lääkkeitä, joiden avulla lensin melkein parikymmentä vuotta. Käytännössä siis nukuin kaikki matkat. Vuonna 2003 tein vielä yhden lentoreissun, mutta sen jälkeen en kyennyt matkustamaan edes lääkkeiden avulla. Luovuin sekä perhe- että työmatkoista.

Vastaanotolla

Kävin lääkärillä monta vuotta, mutta kukaan ei koskaan neuvonut tilanteeseeni muuta apua kuin lääkkeitä. Ne annettiin automaationa, enkä osannut silloin sitä kyseenalaistaa. Nykyään kun tiedän, että pelkoa voidaan hoitaa, pidän outona sitä, ettei muita keinoja edes ehdotettu.

Näitä keinoja kokeilin

Kun täytin 48, ajattelin, että minun on päästävä lentopelostani eroon. Päätin, että viisikymppisteni kunniaksi lennän perheen kanssa New Yorkiin. Viime vuoden alussa tein itselleni rungon niistä keinoista, joita kokeilisin pelosta ylipääsemiseksi.

Aivan ensimmäiseksi luin kirjoja lentämisestä ja lentopelosta. Uuden tiedon saaminen vaikutti myönteisesti ajatuksiini ja aloin uskoa, että lentopelkoni on voitettavissa.

Psykologityökaverini opetti minulle keinon, jolla kehon tunne-energiaa vapautetaan keskittymällä tiettyyn sormien naputtelutekniikkaan. Mietin myös itselleni turvapaikan, johon voisin mielessäni mennä lennon aikana.

Korkean paikan kammoani siedätin menemällä korkeisiin rakennuksiin ja parvekkeille.

Isoin juttu oli se, että osallistuin yksityiselle lentopelkokurssille. Istuin aitoa vastaavassa lentokoneen ohjaamossa, ja teimme lentosimulaattorilla lennon Helsingistä Tallinnaan. Opettaja selitti minulle koko ajan, mitä milläkin hetkellä tapahtuu ja mistä tietyt äänet johtuvat. Opin myös sen, että kone voi laskeutua jopa moottorit sammuneina. Kurssi oli erittäin tärkeä.

Tässä ja nyt

Viime vuoden elokuussa teimme tyttäreni kanssa koeponnistuslennon Turusta Gdanskiin. Aloin heti naputella sormillani ja keskityin muistelemaan oppimiani teknisiä asioita. Pystyin rauhoittumaan ja koin jopa nautintoa siitä, kun odottamani äänet tulivat ja ymmärsin, mistä on kyse.

Kun lento laskeutui Gdanskiin, oli helpotus valtava. Olin niin onnellinen siitä, että lensin ilman lääkkeitä.

Ja New Yorkin aika tulee vielä! Mahdollisesti jo tulevana syksynä tai ensi talvena, heti kun saamme perheen aikataulut sopimaan yhteen. Sitten lähdemme lentoon, sananmukaisesti.

Lentopelko haltuun

  • Lähes neljäsosa lentomatkustajista pelkää tai kokee epämiellyttäviä tuntemuksia lentäessään. Enemmistölle pelko on hallinnan menettämisen tunnetta. Joku pelkää turbulenssia, joku taas sitä, että muut huomaavat pelon.
  • Lentopelon voi saada hallintaan esimerkiksi lukemalla tietoa lentämisestä ja tutustumalla ennen matkaa lentoon liittyviin paikkoihin. Erilaiset rentoutumiskeinot rauhoittavat kehoa ja mieltä. Vertaisryhmistä saa tärkeää tukea ja ymmärrystä.
  • ”En suosittele lentämistä alkoholin tai lääkityksen varassa. Lentopelko on hallinnassa silloin, kun odottaa ilolla matkapäivää ja tekee hyvillä mielin matkavalmisteluja”, sanoo lentopelkoon erikoistunut psykologi Paula Kinnunen.
X