Virtsa karkaa juostessa ja hyppiessä – Näin harjoitat lantionpohjan lihaksia ja suitsit ponnistusvirtsankarkailua

Jaa artikkeli
Katja Kero suosittelee virtsankarkailuun hoidoksi joogaa, pilatesta, vatsatanssia tai muuta liikuntaa, jossa lantionpohjan lihaksia voidaan harjoittaa tehokkaasti.
Katja Kero suosittelee virtsankarkailuun hoidoksi joogaa, pilatesta, vatsatanssia tai muuta liikuntaa, jossa lantionpohjan lihaksia voidaan harjoittaa tehokkaasti. © iStockphoto
Ponnistusinkontinenssille altistavat esimerkiksi ylipaino, raskaus ja synnytykset sekä runsas tupakointi. LT naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, seksuaalineuvoja Katja Kero antaa neuvoja vaivan hallintaan.

”Gynekologin mielestä lantionpohjanlihakseni ovat kunnossa, vaikka virtsa karkaa, kun juoksen tai hypin. Treenaan lähes päivittäin lantionpohjaa ja olen aktiiviliikkuja. Synnytys oli normaali alatiesynnytys. Mistä voin hakea apua virtsankarkailuun?”

Näin lukijaa neuvoo harjoittamaan lantionpohjan lihaksia ja tarkemmin neuvoo ponnistusvirtsailunkarkailusta LT Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, seksuaalineuvoja Katja Kero.

Lue myös: Jatkuva pissahätä – Mistä se johtuu ja miten yliaktiivista virtsarakkoa voi kouluttaa? Lue 10 kysymystä virtsaamisongelmista

Virtsa karkaa – nämä ovat inkontinenssin eri tyypit

Virtsankarkailun eli inkontinenssin tyyppejä ovat ponnistusinkontinenssi, pakkoinkontinenssi sekä näiden kahden yhdistelmä eli sekatyyppinen inkontinenssi.

Kotilääkäri vastaa -palstalla vastaa Katja Kero.

Kotilääkäri vastaa -palstalla vastaa Katja Kero.

Lisäksi on olemassa niin sanottu ylivuotoinkontinenssi, jossa rakko ei tyhjene kunnolla, minkä seurauksena virtsa ”vuotaa” rakosta. Koska eri virtsankarkailutyyppien hoidot eroavat toisistaan, on tärkeää erottaa, mistä inkontinenssityypistä on kyse.

Lääkärin vastaanotolla tehdään tavallisen gynekologisen tutkimuksen lisäksi lantionpojan lihasten supistusvoiman arvio ja tarkastetaan, esiintyykö laskeumaa. Se voisi haitata virtsa­rakon tai suolen tyhjenemistä.

Ponnistusvirtsankarkailuun ensin lantionpohjan lihasten jumppaa

Ponnistusvirtsankarkailun selvittämisessä voidaan pyytää potilasta yskäisemään tutkimuspöydällä täydellä rakolla, jolloin vatsaontelon paineen noustessa voidaan todeta virtsan karkaaminen. Standardoitujen kyselylomakkeiden avulla voidaan arvioida inkontinenssin haitta-aste ja tyyppi.

Oireesi sopisivat edustamaan ponnistusvirtsankarkailua. Taustalla on virtsaputkea ympäröivien tukirakenteiden tai virtsaputken sulkijamekanismin heikkous.

Ponnistusinkontinenssille altistavat esimerkiksi ylipaino, raskaus ja synnytykset sekä runsas tupakointi. Lantionpohjaa rasittavia urheilumuotoja ovat juokseminen ja hyppyjä sisältävät harjoitteet.

Itsehoitona voit kokeilla ensin lantionpohjan lihasten harjoittelua. Lisäksi suositeltavia liikuntalajeja ovat jooga, pilates, vatsatanssi tai muu liikunta, jossa lantionpohjan lihaksia voidaan harjoittaa tehokkaasti. Tupakoimattomuus, yleinen hyvä fyysinen kunto, normaali paino ja ummetuksen hoito estävät virtsankarkailua.

Lue myös: Helpot ohjeet lantionpohjan jumppaan! Treenaa lantionpohja kuntoon näillä liikkeillä

Nauhaleikkaus myös hoitomuoto ponnistusinkontinenssista kärsivälle

Jos oireesi haittaavat päivittäistä elämääsi, hakeudu uudestaan arvioon. Hoitona voidaan kokeilla fysioterapiaa, jossa lantionpohjan fysioterapiaan erikoistunut ammattilainen voi mitata lantionpohjan lihasten toimintaa tarkemmin, ohjata harjoitteet sekä tarvittaessa kotiharjoittelussakin käytettävät apuvälineet.

Ellei fysioterapiasta ole apua, lääkäri voi arvioida muun hoidon tarvetta. Ponnistusinkontinenssia voidaan hoitaa nauhaleikkauksella, jossa pienellä paikallispuudutuksessa tehtävällä leikkauksella saadaan yleensä pitkäkestoinen apu ikävään vaivaan.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 3/21.

Lue myös: Laskeumaleikkaus tuo avun virtsanpidätysongelmiin – Näin erikoislääkäri kuvailee toimenpidettä ja siitä toipumista

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X