Voiko D-vitamiinia saada liikaa?

Jaa artikkeli
© COLOURBOX
Ikääntyneiden, osteoporootikoiden ja pikkulasten pitäisi syödä D-vitamiinilisää ympäri vuoden.

Ylipaino lisää D-vitamiinin tarvetta.

Totta. Sama määrä D-vitamiinia nostaa ylipainoisella veren D-vitamiinin eli kalsidiolin määrää vähemmän kuin normaalipainoisella. On mahdotonta arvioida, kuinka paljon normaalipainoista enemmän ylipainoinen tarvitsee D-vitamiinia. Reilusti ylipainoisen kannattaisi mittauttaa veren kalsidiolipitoisuus ja ratkaista yhdessä lääkärin kanssa sopiva D-vitamiinin lisäannos.

Nykyinen 7,5 mikrogramman päiväannos riittää terveelle, kaikkiruokaiselle aikuiselle.

Tarua ja totta. Jos todella noudattaa ravitsemussuosituksia eli syö kolmesti viikossa kalaa ja käyttää päivittäin margariinia, maitoa ja ottaa 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia purkista, D-vitamiinitaso on todennäköisesti ainakin kohtalainen. Toisaalta on myös näkemyksiä, että D-vitamiinia tarvittaisiin runsaasti enemmän kuin suositukset ovat. Sitä mieltä ovat etenkin luuston terveydestä huolta kantavat lääkärit. D-vitamiinia tarvitaan koko elämän ajan runsaasti, jotta luustosta tulisi mahdollisimman vahva. Ei ole olemassa yhden koon D-vitamiinihoitoa, joka sopisi kaikille.

Kesän aurinko ja D-vitamiinilisä voivat aiheuttaa yliannoksen D-vitamiinia.

Tarua. Auringosta voi saada yhdelle kertaa 250 mikrogramman annoksen D-vitamiinia, mutta sekään ei aiheuta myrkytystä. Todennäköisesti kesän muutaman kuukauden auringonvalon ja vitamiinilisän yhdistelmä vain nostaa D-vitamiinin määrän talven jälkeen pohjalukemista. Auringosta saatavan D-vitamiinin määrään ei pidä luottaa liikaa. Riittävän päiväannoksen saa uima-asuun pukeutuneena auringosta noin 20 minuutissa, mutta ei, jos on peittävästi pukeutunut. Ikääntyneiden, osteoporootikoiden ja pikkulasten pitäisi syödä D-vitamiinilisää ympäri vuoden.

Seura 12/2013

X