Vuorokausirytmi poikkeaa normaalista – Lihottaako yövalvominen ja iltasyöminen?

Jaa artikkeli
valvominen ja iltasyöminen
Poikkeava vuorokausirytmi lisää ylipainon riskiä. © iStockphoto
Poikkeava vuorokausirytmi ei automaattisesti lihota, mutta ylipainon riskiä se kuitenkin kasvattaa.

Vuorokausirytmin ja terveyden yhteyksistä on saatu viime vuosina uutta tietoa. Tutkimusten mukaan iltavirkuilla esiintyy aamu- ja päivävirkkuja enemmän useita sairauksia, kuten sydän- ja verisuonisairauksia, tyypin 2 diabetesta, hengitystieoireita, masennusta ja univaikeuksia.

Iltavirkkujen ruokavalio on myös usein epäterveellisempi ja heillä esiintyy muita enemmän ylipainoa ja keskivartalolihavuutta. Vuorotyötä, etenkin yötyötä, tekevillä riskit sairauksille ja ylipainolle ovat suuremmat kuin ”muuten vaan” iltavirkuilla.

Myöhään valvomisesta aiheutuvat mahdolliset haitat ja hormonaaliset muutokset ovat jossain määrin yksilöllisiä. Osa sopeutuu muita paremmin normaalista poikkeavaan vuorokausirytmiin, eikä kaikille iltavirkuille kerry ylipainoa tai sairauksia.

Ylipainon riski kasvaa

Illan ja aamuyön tunteina valvominen voi lisätä ylimääräistä syömistä. Poikkeava vuorokausirytmi ei automaattisesti lihota, mutta ylipainon riskiä se kuitenkin kasvattaa.

Ruokavalion terveellisyys tai epäterveellisyys, samoin kuin liikunnan määrä ovat oleellisia tekijöitä. Säännöllinen ruokailurytmi, sopiva annoskoko, runsas kasvisten määrä, sekä energiapitoisten juomien ja sokerin kohtuukäyttö ovat muun muassa tekijöitä, joilla iltavirkkukin voi pitää itsensä normaalipainoisena.

Asiantuntijana Pirjo Saarnia, laillistettu ravitsemusterapeutti

Juttu on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 5/18.

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X