Elokuva-arvio: Bong Joon-ho yhdistää Äiti-elokuvassaan jännitystä, hirveyksiä ja huumoria
Bong Joon-ho ohjasi yhden henkilön ympärille kietoutuvan jännärinsä vuonna 2009 – kymmenen vuotta ennen Oscareita kahminutta Parasitea.
Mitäpä kelpo äiti ei tekisi lapsensa vuoksi? Eteläkorealaisessa jännärissä vastaus viedään tappiinsa. Se on: ”kaiken”. Ohjaaja on Bong Joon-ho, mies Oscareita kahmineen satiirin Parasite (2019) takana. Ennen Äitiä (Madeo, Etelä-Korea 2009) hän oli ehtinyt tehdä jo ainakin yhden ravistelevan rikoselokuvan, sarjamurhaajaa jahtaavan Memories of Muderin (2003).
Äiti on sitä keskittyneempi, yhden henkilön ympärille kiertyvä jännäri. Mainio Kim Hye-ja esittää vaatimatonta lääkerohtojen ja akupunktion kaupittelijaa. Vanhan naisen nimeä emme saa tietää. Hänen aikamiespoikansa sen sijaan on Do-joon (Won Bin), äitinsä murheenkryyni. Tällä on kepposteleva kaveri, hieman hitaat hoksottimet ja vaikeuksia vihanhallintansa kanssa. Niinpä hän on helppo epäilty, kun katolta löytyy murhatun nuoren naisen ruumis. Äiti ei sitä niele, vaan aloittaa omat murhatutkimuksensa.
Bong Joon-ho onnistuu yhdistämään jännitystä, hirveyksiä ja huumoria tavalla, jonka yhteydessä ei ihan katteettomasti ole mainittu Hitchcockia. Syvistä varjoista löytyy korruptiota, hyväksikäyttöä ja yhteiskunnan muuta töhnää.
✪✪✪✪
Äiti, keskiviikko 24.7. klo 22.00, Teema & Fem
,Lue myös: Elokuva-arvio: Memories of Murder on synkkä film noir -henkinen sarjamurhaajatrilleri