MTV-alkuperäissarja Estonia avaa näkökulmia suruun fiktiivisten henkilötarinoiden kautta
Autolautta Estonian uppoamisesta tulee tänä syksynä kuluneeksi kolmekymmentä vuotta. Maikkari esittää aiheesta kahdeksanosaisen draamasarjan, joka käsittelee laaja-alaisesti surun ja menetyksen tematiikkaa.
Aiemmin maksullisena Katsomossa nähty suurdraama Estonia esitetään nyt ensi kertaa televisiossa.
Sarjan luoja ja showrunner Miikko Oikkonen on aina ollut kiinnostunut Itämeren suurimmasta rauhanajan onnettomuudesta. Varsinaista tarinaa aiheen ympärille hän alkoi kehitellä, kun Maikkari vuonna 2020 ilmoitti etsivänsä uutta isoa sarjaa.
”Tuolloin elettiin korona-aikaa, ja ihmettelin miten Suomi ja Ruotsi näkivät koronatoimet niin eri tavalla. Kun luin läpi onnettomuustutkinnan materiaalia, huomasin, että Suomi ja Ruotsi näkivät myös Estonian turman eri lailla. Virollakin oli oma näkemyksensä asiasta”, Oikkonen kertoo.
Takaumien pyörteissä
Näkemysten moninaisuus tuleekin sarjassa näyttävästi esille. Estonia perustuu polveilevalle takaumarakenteelle. Draaman varsinaisena selkärankana on onnettomuustutkintaryhmän työn kuvaus. Tätä kautta mennään lukuisin aikahypyin itse uppoamiseen ja sen jälkiseuraamuksiin.
”Hyppimisen tarkoituksena on osoittaa, miten erilaisilta asiat näyttävät, kun niitä katsoo kaukaa tai läheltä. Mitä ihmiset muistavat tai haluavat muistaa. Takaumarakenne mahdollisti tämän näkökulmien moninaisuuden.”
Tarina kerrotaan surun eri muotojen kautta. Miten asian kokee autolautalta pelastautunut (Katja Winter), vaimonsa ja appiukkonsa menettänyt omainen (Emil Almén), hätäkutsun vastaanottanut perämies (Hannes Suominen), omaisten surun kanssa oleva pappi (Cecilia Milocco) tai periksiantamaton onnettomuustutkija (Jussi Nikkilä)?
”Sarjahan kertoo siitä, miten ihmiset käsittelevät hyvin äärimmäisiä tilanteita ja muutosta. Siihen liittyy suru ja menetys sekä epätieto. Mukana ovat myös jonkinlaiset tunnontuskat siitä, että miksi minä selvisin ja toiset eivät. Ja tällaisten onnettomuuksien kohdalla on myös aina valtava selityksen tarve, että miksi näin kävi.”
Suomen kallein sarja
Vaikka sarjan pohjana on tositapaus, sen kaikki henkilöhahmot ovat fiktiivisiä. Toki jokainen hahmo perustuu johonkin olemassa olevaan henkilöön tai on yhdistelmä eri ihmisiä.
”Emme halunneet liikaa penkoa uhrien ja omaisten tarinoita, koska onnettomuus on vielä hyvin avoin haava monelle. Onnettomuustutkintaan liittyvät tapahtumat pyrittiin piirtämään sen sijaan mahdollisimman aitoina.”
Estoniassa oli käsikirjoittajia kaikista kolmesta maasta, Suomesta, Ruotsista ja Virosta. Näin kunkin maan kulttuuriin liittyvät asiat saatiin mahdollisimman oikeanlaisina esiin.
Myös visuaalinen ilme on näyttävää. Kaiken on mahdollistanut ennätyksellisen suuri budjetti, kaiken kaikkiaan 16 miljoonaa euroa.
Estonian tuottanut Fisher King Oy ajautui kuitenkin konkurssiin viime vuoden lopulla. Oliko kallis Estonia-sarja syypää tähän?
”Oli ja ei. Varsinainen päätös, että firma ajetaan konkurssiin, tuli kuitenkin saksalaiselta emoyhtiöltä. Asiaan vaikutti enemmänkin koko maailman tilanne, joka on mennyt hankalampaan suuntaan. Emoyhtiö halusi karsia rönsyjä eri maista.”
Estonia, maanantai 2.9. klo 21.00, MTV3