Media haluaa maksaa kilpakuski Emma Kimiläisen mielipiteistä. Kesällä Kimiläinen aloitti Radio Suomipopin Menopaluu-ohjelman juontajana.
(Päivitetty: )
Teksti: TV-maailma

Kun Emma Kimiläinen ajaa autoa – kuten puhelinhaastattelun ajan Vihdintietä kohti Helsingin keskustassa sijaitsevaa uutta työpaikkaansa Sanomataloa – hän tekee mielestään yllättäviä asioita.

“Ihmiset varmasti katsovat, että onko tuolla kaikki kotona. Minulle suihkulaulanta on autolaulantaa ja vedän ihan viimeisen päälle falsetit auton ratissa. Tanssin ja jammailen paljon autossa. Turha ruuhkassa on ottaa herneitä nenään, kun ei pääse yhtään nopeammin eteenpäin kuitenkaan.”

Autourheilija Kimiläinen luo brändiä myös yllättävänä puhetyöläisenä. Aiemmin Radio Novan autoiluohjelmassa työskennellyt Kimiläinen on tänä kesänä aloittanut Radio Suomipopin perjantaisin ja sunnuntaisin kuultavassa liikennepuheohjelmassa Menopaluu.

Kokeneella kuskilla on kisoja takana esimerkiksi kartingissa, Formula Fordissa ja tällä hetkellä Scandinavian Touring Car Championshipsissä. Samaan tyyliin hän on suhannut mediamaailmassa Suomen surkein kuski -sarjassa ja MasterChef VIP:ssä. Nyt hänen persoonastaan ovat valmiita maksamaan niin radio, television puolella MTV Sport kuin Jussi Heikelän nettikeskusteluohjelma Heikelä & Syylliset.

Nopea ja piikikäs

Kimiläinen haluaa antaa kuulijalleen “ajatuksen ruokaa”. Viikon aikana hän havainnoi ja lähettelee Menopaluun työryhmälle ideoita, joista olisi hyvä keskustella lähetyksessä. Kuten esimerkiksi lyhyen tarinan, miten miehet suhtautuvat naisautoilijaan. Työryhmä sopii, miten he voivat reagoida aiheeseen eri tavoilla.

Radioviihteessä kannattaa luoda itsestään hahmo, jonka ajattelumaailman kuulija tunnistaa liioitelluista äänenpainotuksista.

Kimiläisen hahmo ei ole radioviihteessä tyypillinen vakionainen, jonka tehtävä olisi kauhistella ronskien miesjuontajien juttuja. Hän on nopea, piikikäs eikä mielellään osoita olevansa heikoilla missään aiheessa.

Menopaluussa hänellä on kaksi mieskollegaa. Radio Rockissa pääasiassa työskentelevän Harri Moision rooli on olla autoista tietämätön juontaja, kun taas autotoimittaja Arttu “Sir” Toivonen saa päteä tietämyksellään. He keskustelevat liikenteen lisäksi kaikista asioista, jotka liikuttavat.

Neuvoja naisille

Kimiläinen oli kokoomuksen kunnallisvaaliehdokas vuonna 2008, muttei enää usko kärsivällisyytensä riittävän poliittiseen peliin. Hän ei silti peittele yrittäjäkeskeistä ajattelumaailmansa.

Tiedotteessa Kimiläinen luonnehtii olevansa “vakavamielinen äärifeministi, ammattimainen mielensäpahoittaja sekä kukkahatulla varustettu huolestuja”. Oikeasti hän on mielestään kaikkien näiden vastakohta.

“Minun tyylini on sellainen, että saatan sanoa ihan mitä sattuu, mutta luultavasti tarkoitan ihan toista. En ole mikään äärifeministi, enkä ole huolestuja vaan rento.”

Kimiläisen huumoria arvosteltiin, kun hän julkaisi keväällä 2015 kirjan Naisen autoiluopas, jossa hän neuvoi naisia ajamiseen liittyvissä perusasioissa.

Hän esimerkiksi kirjoitti: “Muista tinkiä sisko! Ei muuta kun punaa huuliin ja push upeilla tissivako tai muut avut esiin ja kaiva sisäinen määrätietoinen, hymyilevä ja pilke silmäkulmassa asioitansa hoitava businessneuvottelija esille!”

Kimiläisestä tämä on edelleen hauska vitsi. Koska kirjan painos on loppuunmyyty, hän uskoo neuvojen uponneen.

Kirja on suunnattu naisille, joita autoilu ei kiinnosta ja jotka heittäytyvät tahallaan surkeiksi teknisistä asioista. Hän uskoo lukijoiden ymmärtäneen, että stereotypiaa autoilukyvyttömästä naisesta voi joskus käyttää omaksi edukseen.

“Vaikka minä yrittäisin äärifeministisesti poistattaa stereotypioita, niin se vain pahentaisi tilannetta. Ne eivät ole satojen vuosien aikana kadonneet mihinkään. En mä jaksa käyttää energiaani siihen, että minä niitä kadottaisin. Mieluummin heittää ne läskiksi.”

Hän muistuttaa, että tilastot näyttävät, että oikeasti miehet aiheuttavat naisia enemmän kolareita. Tällaista tasapainoilua käydään ohjelmassakin. Kuulijalle annetaan puheenaiheita ja niiden oheen kerrotaan tilastoknoppeja.

Turvallisuus on ensisijaista, mutta sen lisäksi Kimiläisestä ajamiseen ei pitäisi suhtautua vakavasti. Hänestä saarnaamiseen ei ole syytä, koska suomalaisilla on aika hyvä ymmärrys, miten esimerkiksi perjantairuuhkissa kannattaa ajaa.

“Paasaaminen aiheuttaa ihmisille ahdistusta. Minun tyylini on ollut, että mennään huumorin kautta.”

Emma Kimiläinen on laajentanut repertuaariaan kilparadoilta mediamaailmaan.

Teksti Tero Kartastenpää

X