Esa-Pekka Salosen 60-vuotisjuhlakonsertissa ei pönötetä: ”Juhlallisuus alkaa joko naurattaa tai ottaa helvetisti päähän!”

Esa-Pekka Salonen haluaa katsoa 60-vuotiskonsertissaan tulevaisuuteen, ei menneisyyteen. Ohjelmistossa on musiikkia nuorilta nykymusiikin säveltäjiltä ja pop-artisti Paula Vesalalta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Yle esittää Esa-Pekka Salosen 60-vuotisjuhlakonsertin suorana lähetyksenä Teema & Fem -kanavalla, Areenassa ja Radio 1:ssä. Salonen itse johtaa orkesteria, ja illan juontaa Paula Vesala.

Esa-Pekka Salonen haluaa katsoa 60-vuotiskonsertissaan tulevaisuuteen, ei menneisyyteen. Ohjelmistossa on musiikkia nuorilta nykymusiikin säveltäjiltä ja pop-artisti Paula Vesalalta.
(Päivitetty: )
Teksti: Anu Räsänen

Esa-Pekka Salosen ensimmäinen toive 60-vuotisjuhlakonserttinsa suhteen kuului: ei pönötystä.

”Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu tietty juhlallisuus, mikä on tavallaan sympaattista. Minä en kuitenkaan ole luonteeltani tällaiseen pönötykseen sopiva ihminen, vaan minua alkaa joko naurattaa tai ottaa helvetisti päähän”, Salonen hymähtää.

Toinen tärkeä asia Saloselle oli se, että hänen 60-vuotisjuhlissaan katsotaan tulevaisuuteen, ei menneisyyteen.

”Klassisen musiikin ympyröissä on aina kiusaus jäädä soittamaan Beethovenia, Brahmsia ja niin edelleen. Se on pitkällä tähtäimellä hyvin pessimistinen julistus: paras on jo nähty ja kuultu, ja on turha investoida tulevaisuuteen. Minulle tämä on täysin vieras ajatus.”

Salosen oma elämänfilosofia pohjautuu siihen, että edessäpäin on aina jotain vielä parempaa kuin takanapäin. Hänelle jokainen aamu on lähtökohtaisesti startti hänen elämänsä parhaaseen päivään.

”Olen ärsyttävän utelias”

Tulevaisuutta Salosen konsertissa edustaa muun muassa viiden nuoren säveltäjän tilausteos Massahumu, jossa elävään musiikkiin yhdistetään erilaisia elementtejä ääninauhasta videotaiteeseen.

Säveltäjät Joel Järventausta, Touko Niemi, Matilda Seppälä, Lauri Supponen ja Niilo Tarnanen kuuluvat Korvat auki -yhdistykseen, jota Salonen oli perustamassa 1977. Tarnasen mukaan Salonen on nuorille säveltäjille tärkeä esikuva ennen muuta rohkeutensa vuoksi.

”Salonen on aina mennyt kohti sitä, mikä häntä itseään kiinnostaa. Hän on tarttunut haasteisiin, jotka vaikuttavat ulkopuolisesta jopa pähkähulluilta”, Tarnanen tiivistää.

Salonen naurahtaa olevansa imarreltu siitä, että nuori polvi pitää häntä rohkeana. Itse hän puhuu mieluummin uteliaisuudesta ja oppimisenhalusta.

”Olen ollut pienestä pitäen jopa ärsyttävän utelias. Sen takia minusta on kiva tehdä töitä nuorten kanssa; se on varma tapa oppia koko ajan lisää. Kun lahjakkaat ja pelottomat nuoret esittävät kysymyksiä, siinä joutuu järjestelemään omiakin ajatuksiaan. Heille ei kelpaa sellainen vastaus, että näinhän me on aina tehty.”

Paula Vesalan opissa

Oppimisen halu ajoi Salosen tutkimaan myös siitä, miten pop-kappaleita rakennetaan. Tälle tutkimusmatkalle hän pyysi apua Paula Vesalalta, naapuriltaan Los Angelesissa.

”Kysyin Paulalta, ryhtyisikö hän opettajakseni, ja Paula vastasi, että mikäs siinä.”

Salonen pyysi Vesalan mukaan myös syntymäpäiväkonserttiinsa. Vesala sävelsi ja sanoitti teoksen, jonka Salonen sovitti sinfoniaorkesterille. Konsertissa Vesala laulaa kappaleessa solistina, ja hän myös juontaa illan.

Saloselle keskeisin oppi Vesalan poppikoulussa on ollut se, että hän pääsi näkemään taas uudenlaisen tavan lähestyä musiikkia. Salonen karttaa myös omissa töissään näinhän me on aina tehty -ajattelua, vaikka iän ja kokemuksen karttuessa saattaisikin tulla kiusaus hoitaa hommat tutulla, hyväksi havaitulla tavalla.

”Minua innostaa ajatus, että yritän keksiä pyörän aina uudestaan, vaikka sen tämänhetkinen muoto onkin varsin kätevä. Niin kauan kuin henki pihisee, yritän löytää uusia näkökulmia ja ratkaisuja asioihin, meni syteen tai saveen.”

17.8, klo 20.00, Teema & Fem

X