Divorce-sarjan Sarah Jessica Parker: ”Useat jäävät vellomaan eroprosessiin ja käyttäytyvät silloin huonosti”

Divorcen tuoreella toisella kaudella Sarah Jessica Parker eläytyy huoltajuuskiistan ja rahavaikeuksien kanssa painivan keski-ikäisen naisen elämään. ”Francesin valinnat ovat välillä kauheita ja moraalittomia”, Parker sanoo hahmostaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Sarah Jessica Parker esittää pääosaa ja on tuottajana Divorce-sarjassa.

Divorcen tuoreella toisella kaudella Sarah Jessica Parker eläytyy huoltajuuskiistan ja rahavaikeuksien kanssa painivan keski-ikäisen naisen elämään. ”Francesin valinnat ovat välillä kauheita ja moraalittomia”, Parker sanoo hahmostaan.
(Päivitetty: )
Teksti: Kirpi Uimonen, New York

Kaksikymmentä vuotta sitten Sarah Jessica Parker rikkoi rajoja. Hän puhui suorasukaisesti seksistä, sinkkuudesta, parisuhteista, töistä, rahasta ja politiikasta kolmen televisiotyttökaverinsa kanssa sarjassa Sinkkuelämää. Se oli silloin uskaliasta.

”Naisten välisiä intiimejä keskusteluja ei nähty juurikaan julkisesti. Nyt ne ovat normaalimpia. Mutta vasta tulevaisuudessa historiantutkijat osaavat analysoida, millainen vaikutus sarjalla oli yhteiskuntaan ja nyt keski-iässä oleviin naisiin”, räväkkä ja hauska Parker, 52, miettii New Yorkissa.

Reilu vuosikymmen hittisarjan loppumisen jälkeen hän palasi HBO-kanavalle tuottamaan ja tähdittämään mustaa komediaa Divorcea, jonka toinen kausi on juuri käynnistynyt HBO Nordicilla.

Sarjassa lähiöelämään ja arkivelvollisuuksiin kyllästynyt Frances ilmoittaa suorasukaisesti aviomiehelleen Robertille (Thomas Haden Church) haluavansa eron; pelastaa elämänsä, kun hänellä on siihen vielä mahdollisuus. Parkerin tavoite on näyttää ero inhimillisen kaunistelematta, hyvässä ja pahassa. Intiimeissäkin tilanteissa.

”Aloin miettiä ohjelman konseptia viitisen vuotta sitten. Puhuin paljon parisuhteista ja eroista sukulaisteni ja tuttavieni kanssa. Ero tuo esiin uusia piirteitä ihmisistä. Toisille se on helpotus, toiset se tuhoaa. Reaktioita on mahdoton tietää etukäteen.”

”Pidän näyttelemisestä Thomas Haden Churchin kanssa, ja minua harmittaa, ettei meillä ole pahemmin yhteisiä kohtauksia”, Sarah Jessica Parker sanoo ruutuaviomiehestään. Kakkoskaudella seurataan hahmojen elämää avioeron jälkeen. Kuva: HBO Nordic

Erossa on komiikkaa

Toisella kaudella Frances huomaa, ettei elämä eron jälkeen olekaan unelmaa.

”Hän on pettynyt uuteen arkeensa, sillä hän käy läpi samoja ongelmia kuin aiemminkin. Lisäksi stressiä lisäävät rahahuolet ja lasten huoltajuuskiistat”, Parker kertoo.

”Frances huomaa, että ero on tehtävä yhdessä entisen puolison kanssa. Mutta hän lopettaa anteeksipyytelyn töppäilyistään huomatessaan, että se antaa etulyöntiaseman entiselle miehelleen.”

Tunteiden palossa sammakot lentelevät suusta.

”Vaatii rohkeutta sanoa ääneen itsekkäitä asioita. Francesin valinnat ovat välillä kauheita ja moraalittomia, jopa hänen läheisensä pettyvät häneen.”

Kaikesta huolimatta sarjan tarkoitus on viihdyttää.

”Useat jäävät vellomaan eroprosessiin ja käyttäytyvät silloin huonosti. Ulkopuolisille siinä on koomisia elementtejä.”

Oma liitto kestää

Parker on itse avioeroperheen kasvatti. Silti Divorce-sarjan juonikäänteet eivät ole tuttuja hänelle omakohtaisesti.

”Vanhempani erosivat, kun olin lapsi. En muista siitä mitään. Minun ei kuitenkaan tarvitse olla hahmoni kaltainen, että voin esittää häntä. Ammattini on eläytyä erilaisiin rooleihin.”

Hän vietti viime vuonna 20-vuotishääpäivää näyttelijä Matthew Broderickin, 55, kanssa.

”Vuosien aikana olemme käyneet läpi monet kivuliaatkin keskustelut ja meille on syntynyt syvä ystävyyssuhde. Meillä ei ole ollut sellaista riitaa, minkä yli emme olisi päässeet.”

Heillä on kolme lasta, 15-vuotias James ja kahdeksanvuotiaat kaksoistyttäret Marion ja Tabitha. Parkerin roolihahmolla Francesilla on kaksi lasta, Lila ja Tom, Robertin kanssa.

”Tiedän, kuinka vaikeaa on kasvattaa lapsia yhdessä”, Parker sanoo.

”Molemmalla vanhemmalla on erilaiset lähtökohdat vanhemmuuteen ja erilaiset elämänfilosofiat. Silti lasten edessä pitäisi olla yhtenäisenä rintamana. Varsinkin eron aikana sen on oltava haastavaa. Lapsista on helppo tehdä kiistakapuloita.”

Tuottajan roolissa

Parkerin työhön sarjan tuottajana kuuluu huomion kiinnittäminen sekä tarinan että lavasteiden yksityiskohtiin.

”Joka päivä eteen tulee uusi hätätilanne. Yleensä ne liittyvät ihmisten välisiin ongelmiin”, Parker sanoo.

”Kuvaustauoilla minulla on palavereja käsikirjoittajien, roolittajien, puvustajien, markkinointityyppien tai muiden ihmisten kanssa. Pidän haasteista, vastuusta, vaikuttamismahdollisuudesta ja vaihtelevista työpäivistä.”

Osittain henkilöongelmiin kaatuivat jo käsikirjoitetun kolmannen Sinkkuelämää-elokuvan kuvaukset. Parker kommentoi asiaa diplomaattisesti.

”Pidin sen käsikirjoituksesta, mutta oli monta muuta syytä, miksi kuvauksia ei saatu käyntiin.”

 

X