Kriitikon valinta: ”Myrskyn jälkeen on odotettu salama suomalaisella tv-sarjataivaalla”

Jaa kaverilleTilaa Seura
© Elokuvayhtiö Aamu/Yle Kuvapalvelu

Ylen 2000-luvun tv-sarjaonnistumiset ovat piinallisen harvassa. Skandinaavinaapureiden luodessa kansainvälisestikin kiinnostavia tarinoita, Pasilassa on vuosia keskitytty perässä hiihtämiseen.

Vallan linnakkeesta tuli hitti, tehdään me puiseva Presidentti tai todellisuutta tylsempi populismipyörittely Kansan mies. Nordin Noir on kuulemma muotia, eiköhän mekin yritetä Sorjosella (joka kestää kohtuullisesti pohjoismaisen vertailun).

Ei ihme, että Raid (2000) on yhä kovaa valuuttaa kautta aikojen sarjasuosikeista äänestettäessä.

Kolmeosainen Myrskyn jälkeen on odotettu salama suomalaisella tv-sarjataivaalla. Leea Klemolan ohjaama ja yhdessä Kaarina Hazardin kanssa käsikirjoittama sarja on absurdia realismia, jonka intensiteetti tuo hetkittäin mieleen Jouko Turkan Kiimaiset poliisit. Nyt replikointi sujuu kuitenkin ilman huutamista, ja angstin sijasta korostuu huumori.

Tuula-myrsky on sekoittanut Suomen henkisesti ja fyysisesti. Voimistuneet halut repivät ihmisiä ikään ja sukupuoleen katsomatta. Poliisit yrittävät tehdä tolkkua kummallisten tapahtumien vyörystä, mutta vaikeaa on, kun omatkin tunteet ovat pinnassa. Kaiken kukkuraksi ympärillä pörrää tosi-tv-tiimi, jolle poliisi on sortunut avaamaan arkensa. Kaaoksen keskiössä Hazardin esittämä komisario ja Henry Hanikka potevat erokriisiä.

Teatteriohjaajana ja näyttelijänä tunnetun Klemolan käsissä aikalaisanalyysi yhdistyy vereslihaiseen näyttelemiseen tavalla, joka jää vaivaamaan – pitipä näkemästään tai ei. Vastaavaa ei ole aikoihin voinut sanoa kotimaisen tv-draaman äärellä.

Kotikatsomo: myrskyn jälkeen, alk. su 29.10. klo 21.05 TV1

Juttua korjattu 30.10. klo 14.17: Kaarina Hazardin roolihahmo on komisario, ei konstaapeli.

X