Marco Bjurström on taas elementissään uutuusohjelmassa Hyvät katsojat
Lauantai-illan paraatipaikalle, Uutisvuodon tilalle tulee näyttävä visailu, jonka kysymykset käsittelevät television historiaa. Videoruutujen täyttämässä studiossa juontajana toimii televisioon palaava Marco Bjurström.
Tunnelma studiossa on tutun letkeä. Marco Bjurström on selvästikin elementissään uutuusohjelmassa Hyvät katsojat. Jopa Bumtsibumista tutut tanssahtelut tulevat kuin luonnostaan, kun uusi aihealue lävähtää studion näyttäville videoscreeneille.
”Minulla oli heti fyysinen tunne, että vitsi olen himassa”, Bjurström kertoo.
”Ohjelman teko oli heti helppoa. Siitä kuuluu iso kunnia ja kiitos tuotantotiimille. Ohjelmaformaatti oli niin pitkälle ajateltu ja toteutettu valmiiksi, että tekniikka ja idea toimivat välittömästi.”
Lauantai-iltojen iloksi saapuva Hyvät katsojat on täysin uusi kotimainen formaatti, jonka ovat kehittäneet yhteistyössä tuotantoyhtiö Endemol Shine ja Yle. Visailussa televisiosta tutut kilpailijat mittelevät televisiotietämyksellään. Aihealueet vaihtelevat lastenohjelmista realityyn ja uutisista tv-sarjoihin.
Marco Bjurström on viimeksi nähty vakituisesti televisiossa nelisen vuotta sitten, kun hän toimi Nelosen uutisankkurina. Mikään itsestäänselvyys paluu ruutuun ei ollut.
”En todellakaan ollut miettinyt televisioon palaamista. Tv-vuosien aikana sain tehdä kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Yli sen mitä yksi ihminen tavallaan ansaitsee.”
Ohjelman idea kuitenkin vakuutti vallattoman konkarin.
”Ennen kuin oltiin edes tehty mitään, tuli mieleen, että kuinka tällaista ohjelmaa ei ole tehty aikaisemmin. Into vaan kasvoi, kun sain tietää ohjelmasta enemmän. Siinä tavallaan yhdistyivät asiat joista tykkään.”
Koko kansaa yhdistämässä
Katsojien päätettäväksi jää, kuinka Hyvät katsojat menestyy. Ohjelmapaikka ainakin velvoittaa; 20 vuotta lauantai-illoissa Uutisten, Sään ja Urheiluruudun jälkeen viihdytti suosittu Uutisvuoto. Se loppui viime keväänä, ja nyt vahvasti nostalginen visailu yrittää koota katsojat lauantaisaunan jälkeen ruudun ääreen. Bjurström suosittelee ohjelmaa koko perheelle.
”Huumori ja muu on sellaista, että perheen pienemmätkin voivat katsoa. Kolmekymppisistä ylöspäin kaikkien elämässä tv:llä on ollut suuri vaikutus. Siitä minä olen hirveän onnellinen, että Yle ilmoitti selkeästi että he tietävät, että tuohon aikaan on paljon varttuneempia ihmisiä kotikatsomoissa.”
Bjurström on ennenkin pohtinut varttuneempien ihmisten asemaa televisioruudun molemmilla puolilla. Hän harmittelee suomalaisen viihdekulttuurin kapeaa hätäisyyttä.
”Viihdekulttuurin syvyys, arvostus ja syvällinen ymmärtäminen ei meillä ole ihan samaa luokkaa kuin angloamerikkalaisessa maailmassa. Ennen kaikkea viihteen rytmin ymmärrys ei ole meillä niin pitkällä kuin Yhdysvalloissa.”
Siksi Bjurströmin mielestä onkin ajattelematonta siivota pois kokeneita tekijöitä.
”Televisioviihde on sellainen asia, jota ei voi mistään kirjekursseilta oppia. Se on lihasmuistissa ja siinä tilanteessa kun tajuaa, milloin homma lähtee lentoon tai tökkii. Sen takia pitkän linjan toimijoita niin kameran takana kuin edessäkin kannattaisi käyttää enemmän”, Bjurström toteaa.
Ainakin Hyvät katsojat tekee oman osansa harjaantuneiden tv-viihteen konkareiden esille tuomisessa. Joukkueiden kilpailijat ovat kokeneita tv-esiintyjiä vuosien varrelta. Bjurström on innoissaan nimilistasta.
”Tiedän, kuinka vaikeaa isoja nimiä on saada liikkeelle. Kun tapasin henkilön joka teki castingin, niin kumarsin heti otsaa lattiaan. Mukana on monenmoisia legendoja Lapinlahden linnuista Vesku Loiriin ja Hannele Lauriin.”
Kupla teki vaikutuksen
Hyvät katsojat pyörii television historiassa. Mitkä mahtavat olla Bjurströmin omat suosikkiohjelmat vuosien varrelta?
Esille nousevat 1970-luvun lastenohjelmat Niksula ja Kasper.Tanssiharrastuksen aloittaneeseen Bjurströmiin vaikutuksen tekivät kotimaisesta viihteestä Parempi myöhään ja Soitinmenot.
Sarjasuosikkeja olivat Safiiri ja Teräs, Avaruusasema Alfa ja Dallas. Yksi ohjelma nousee kuitenkin kaikkien muiden yläpuolelle.
”Kupla on maailman nerokkain sarja ikinä.”
Kyseessä ei ole keväällä Nelosella pyörinyt paneelishow, vaan 1970-luvun lopun saippuaoopperoiden tyyliä parodioinut amerikkalainen komediasarja.
”Olin niin nuori, etten edes ymmärtänyt mitä kaikkea se ohjelma parodioi, mutta se parodioi sen ajan amerikkalaista kulttuuria niin hyvin, että se kuitenkin putosi jo silloin kun olin jotain 12-vuotias. Se on minulle ehdottomasti kulttisarjojen kulttisarja.”
Hyvät katsojat, la 1.9. klo 21.15 Tv1
Monessa mukana
Marco Bjurström ei ole koskaan tehnyt vain televisiota. Kun tv-työt loppuivat neljä vuotta sitten, hän panosti taas enemmän siihen mitä on tehnyt aina.
”Tanssia olen opettanut, hyvänen aika, 35 vuotta. Teatteria olen tehnyt myös koko ikäni ja kokonaisia ohjauksia 2000-luvun alusta. Myös firmakoulutusjutut ovat kulkeneet jo pitkään mukana.”
Viimeisin aluevaltaus oli ensimmäisen oopperan ohjaus. Sillanpää-ooppera pyöri Hämeenkyrössä kahtena kesänä. Nyt syksyllä taas jatkuu musiikkiteatterin tekeminen lasten ja nuorten kanssa. Shedhelsinki on selvästi projekti, johon Bjurström suhtautuu tunteella.
”Vähävaraisille lapsille alun perin suunnatun projektin idea on se, että kaikki kelpaavat mukaan. Kaikki ovat niin arvokkaita, että jokainen ansaitsee paikan näyttämöllä.”
160 lasta ja nuorta esiintyy joulukuussa Studio Pasilassa 18 näytöksessä.