Dome Karukoski Tom of Finlandista: ”Ihme, että elokuva saatiin aikaiseksi”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Pekka Strang
Pekka Strang tulkitsee vahvasti mainosmies Touko Laaksosta, joka piilottaa homoutensa arjessa, mutta nousee underground-maineesseen homoeroottisena piirtäjänä. © Yle Kuvapalvelu
Tom of Finland kertoo sotasankarin tiestä maailmankuuluksi homoeroottiseksi piirtäjäksi. ”Kuvaukset olivat puhdasta selviytymistä”, ohjaaja Dome Karukoski kertoo.

Sotasankari, josta tulee mainosmies. Nahka-asujen ihailija, joka piirtää omaksi huvikseen kuvia lihaksikkaista miehistä. Lopulta kuvat leviävät ympäri maailmaa ja jättävät kulttuuriin pysyvän jäljen.

Touko Laaksosen (1920-1991) elämässä on suurmiestarinan ainekset – ja yksi merkittävä ero.

Laaksonen oli homo aikana, jolloin sitä pidettiin rikoksena tai sairautena. Sensuuri löi hänen töihinsä kielletyn leiman.

”Laaksosen taide kyseenalaistettiin lähes koko hänen elämänsä ajan. Lopulta hän sai nähdä sen, että ihmiset ympäri maailman rakastivat hänen kuviaan ja että ne olivat aidosti muuttaneet maailmaa. Tämä on uskomattoman kaunis tarina”, elokuvaohjaaja Dome Karukoski sanoo.

Taiteilija kaapissa

Tom of Finland (2017) lähestyy Laaksosta taiteilijana, jonka yhteiskunta työntää kaappiin. Pääroolissa loistaa Pekka Strang.

”Se, että joutuu tukahduttamaan itsensä, on suurinta mahdollista emotionaalista kidutusta. Laaksonen joutui kestämään sitä lähes koko elämänsä”, sanoo Karukoski.

Maskuliinisuutta pursuavien piirrosten tekeminen antoi Laaksoselle mahdollisuuden paeta todellisuutta. Tom of Finland -taitelijanimeä kantavat reippaat fantasiat tuntuvat vastareaktiolta tekoaikansa ahdasmielisyydelle.

”Moni näkee Laaksosen töissä vain seksiä”, Karukoski sanoo.

Elokuvatulkinta jättää seksin sivuosaan ja kuvaa Laaksosen matkaa kohti vapautta.

”Los Angelesin kaduilla hän saattoi vihdoin kävellä nahka-asussa täysin omana itsenään.”

Poikkeuksellinen tuotanto

Viiden miljoonan euron Tom of Finland on suomalaisittain kallis tuotanto. Elokuvan kokoon nähden budjetti oli silti niukka.

”Oli upeaa kuvata viidessä maassa, mutta käytännössä se oli puhdasta selviytymistä. Kun normaalisti tehdään noin 25 kuvaa päivässä, meillä määrä saattoi olla 55”, Karukoski muistelee.

”Ihme, että elokuva saatiin aikaiseksi.”

Niukkuudesta päätettiin tehdä hyve.

”Rakensimme paljon teatterimaisia lavasteita, joissa Pekka kiersi ja kamera seurasi häntä yhtäjaksoisesti 10-15 -minuutin otoissa. Se oli selviytymiskeino, josta tuli samalla mahtava tyylilaji.”

Maailmanluokan elämäkerta sai suomalaiselle elokuvalle poikkeuksellisen kansainvälisen levityksen.

”Elokuva myytiin varmaan 50 maahan. Elokuvateattereihin se pääsi niistä noin 30:ssä.”

Silti Tom of Finlandista ei tullut odotetunlaista menestystä, Suomen Brokeback Mountainia.

”Ylivoimaisesti suurin haaste oli se, miten elokuvaa pitäisi markkinoida.”

Kansainvälinen näkyvyys nosti kuitenkin Karukosken osakkeita. Hänen uusin elokuvansa Tolkien on Fox-studion laatuelokuvayksikön Searchlightin tuottama elämäkerta Taru sormusten herrasta -kirjan luojasta.

Ensimmäinen suomalainen Hollywood-elokuva vuosikymmeniin saa ensi-iltansa 3. toukokuuta.

Tom of Finland, su 24.3. klo 21.05 Tv1

X