Elokuva-arvio: Baby Jane pohjautuu Sofi Oksasen romaaniin

Jaa artikkeliTilaa Seura
Jonna (Roosa Söderholm) rentoutuu kylvyssä elokuvassa Baby Jane.
Jonna (Roosa Söderholm) rentoutuu kylvyssä elokuvassa Baby Jane. © Yle kuvapalvelu
Baby Jane on kuvaus tunteista ja valtasuhteista, mielenterveysongelmista ja paniikkihäiriöstä, sekä aikansa kommunikaatiokanavia hyödyntävästä seksityöstä, jolla toimeentulo pakottaudutaan ansaitsemaan.

Dokumentaristi Katja Gauriloffin ensimmäinen pitkä näytelmäelokuva Baby Jane (Suomi 2019) pohjautuu Sofi Oksasen romaaniin. Käsikirjoituksen laativat ohjaaja sekä näytelmäkirjailija Veera Tyhtilä.

Roosa Söderholm esittää juuri Helsinkiin saapunutta epävarmaa opiskelijaa ja Maria Ylipää piireissä kunnioitettua sääntöjen sanelijaa, joka tietää mitä haluaa, mutta ei mainosta mihin ei pysty. Nelly Kärkkäinen näyttelee viimemainittua kotiapulaisen tavoin palvelevaa entistä tyttöystävää, jonka läsnäolon myötä rakkauskertomus suistuu väkivaltaiseksi mustasukkaisuusdraamaksi.

1990-luvun Helsingin Kallioon sijoittuva romaani on mestarillisesti kirjoitettu kuvaus tunteista ja valtasuhteista, mielenterveysongelmista ja paniikkihäiriöstä, sekä aikansa kommunikaatiokanavia hyödyntävästä seksityöstä, jolla toimeentulo pakottaudutaan ansaitsemaan.

Nykyaikaan sovitettu, mutta kerrontamuodoiltaan jopa oudon vanhakantainen elokuva ei vain löydä omaa saati vahvaa näkökulmaa tulkita lupaavien mahdollisuuksien tarinaa. Ikävästi kouraiseva pettymys!

**

Baby Jane, ke 7.4. klo 21.00 Tv2

Lue myös: Elokuva-arvio: Kun tytär on aikuisempi kuin äitinsä – Selma Vilhusen ohjaama Tyttö nimeltä Varpu tarjoaa maanläheistä ihmissuhdedraamaa

X