Elokuva-arvio: Draamaelokuva Fasisti tarkastelee viime vuosisadan ilmiöitä, asenteita ja tapahtumia

Vittorio Storaron loisteliaasti kuvaamana elokuva Fasisti on myös Bernardo Bertoluccin visuaalisesti antoisimpia elokuvia.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Fasisti, kuvassa Dominique Sanda.

Vittorio Storaron loisteliaasti kuvaamana elokuva Fasisti on myös Bernardo Bertoluccin visuaalisesti antoisimpia elokuvia.
Teksti: Pertti Avola

Bernardo Bertolucci (1941–2018) oli Italian neorealismin jälkeisistä elokuvaohjaajista merkittävimpiä. Bertoluccin elokuvissa toistuivat psykologiset, seksuaaliset ja historialliset teemat, joiden kautta hän tarkasteli viime vuosisadan ilmiöitä, asenteita ja tapahtumia. Ohjaajan kansainvälinen läpimurtoteos Fasisti (Il conformista, Italia 1970) koskettelee näitä kaikkia edellä mainittuja teemoja tarinassa heikkotahtoisesta miehestä, joka 1930-luvulla liittyy Mussolinin fasisteihin. Elokuvan pohjana on Alberto Moravian romaani Il conformista vuodelta 1951.

Jean-Louis Trintignant esittää Marcello Clericiä, lapsuuden välikohtauksen traumatisoimaa miestä, joka sopeutumistarpeessaan tuntee vetoa fasismia kohtaan. Tulikokeeseen Clerici joutuu, kun fasistit määräävät hänet murhaamaan entisen, fasismia vastustavan opettajansa.

Moravia ja Bertolucci esittävät fasismin helppona mutta tuhoisana pakotienä sopeutumattomille ja mukautuvaisille, ”normaaliutta” tavoitteleville ihmisille, joilla ei ole riittävästi itsetuntoa tai kykyä ajatella itsenäisesti. Stefania Sandrelli ja Dominique Sanda esittävät Clericin elämän naisia, joihin hän suhtautuu kompleksisen ristiriitaisesti.

****

Fasisti, la 17.10. klo 21.14 Yle Teema & Fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Psych-Out: Kuumaa 60-lukua – Jack Nicholson esittää hedonistihippiä

X