Elokuva-arvio: Elokuvassa The Player – pelimies Hollywoodia kuvataan satiirilla, jossa ei moraali juhli

Hollywood-kuvaus The Player käynnistyy lähes kahdeksanminuuttisella kamera-ajolla, joka tarkentuu hetkiksi seuraamaan neljäntoista eri ihmisryhmän keskinäisiä keskusteluja.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Studiopomo Griffin Millin (Tim Robbins) elämä menee mullin mallin elokuvassa The Player.

Hollywood-kuvaus The Player käynnistyy lähes kahdeksanminuuttisella kamera-ajolla, joka tarkentuu hetkiksi seuraamaan neljäntoista eri ihmisryhmän keskinäisiä keskusteluja.
Teksti: Arto Pajukallio

The Player – pelimies -elokuvan ohjaannut Robert Altman (1925–2006) oli sivistynyt, perinteitä tunteva, mutta niitä myös rajusti ravistellut ohjaaja, joka teki persoonallisia elokuvia näennäisen tavallisista aiheista. Hän oli visionääri, joka muun muassa mullisti elokuvakerronnan äänimiksauksen lukuisilla toistensa lomaan puhuvilla henkilöhahmoilla.

Cameorooleissa nähdään omana itsenään kaikkiaan 65 tähteä, Oscar-voittajiakin enemmän kuin missään muussa elokuvassa. Kehystarinassa asemastaan taisteleva studiopomo (Tim Robbins) alkaa saada uhkailevia postikortteja. Hollywoodia kuvataan sisäpiirin näkemyksellä, tauottomalla liikkeellä, satiirilla jossa ei moraali juhli: kai ihmisen tappamisesta voi selvitä ja leskenkin iskeä?

Rikosjännäri, ihmiskuvaukset, Hollywoodin peilailu ja loputon juonittelu lomittuvat kutkuttavan tarkkanäköisesti: todellakin kuin elokuvaa elokuvassa.

*****

The Player – pelimies, pe 29.5. klo 21.00 Yle Teema & Fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Maps to the Stars on omaperäinen melodraaman ja satiirin ristisiitos

X