Elokuva-arvio: Erään murhan anatomia on rohkea ja ehkä elokuvahistorian paras lakitupatrilleri

Erään murhan anatomia on tiivistunnelmainen klassikko asianajajasta, joka puolustaa murhasta syytettyä upseeria.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Asianajaja Paul Biegler (James Stewart) kuulustelee Laura Manionia (Lee Remick), joka on murhasta syytetyn Frederick Manionin vaimo. © Ylen kuvapalvelu

Erään murhan anatomia on tiivistunnelmainen klassikko asianajajasta, joka puolustaa murhasta syytettyä upseeria.
Teksti: Pertti Avola

Itävalta-Unkarin keisarikunnassa syntynyt, mutta Hollywoodissa uransa tehnyt Otto Preminger ohjasi kaikkiaan 35 elokuvaa, mutta vain muutama niistä on muistettava. 1940-luvulta sellaisia ovat Laura ja Langennut enkeli, 1950-luvulta Missä jalkakäytävä loppuu ja Erään murhan anatomia.

Robert Traverin romaaniin perustuva Erään murhan anatomia paitsi kiihdytti television lakisarjojen tulvaa, myös aloitti Premingerin uralla yhä pidempien ja paisutellumpien elokuvien sarjan, joista vain Myrskyä Washingtonissa (1962) on kelvollinen.

Erään murhan anatomia on täysosuma, ehkä elokuvahistorian paras lakitupatrilleri. James Stewart on elementissään jo puoliksi eläkkeelle vetäytyneenä letkeänä asianajajana, joka ryhtyy puolustamaan murhasta syytettyä sotilasta.

George C. Scott on piinkova syyttäjä, ja tuomarin roolissa on oikea tuomari Joseph N Welch. Premingerin draama nappaa otteeseensa jo alusta, eikä hellitä hetkeksikään.

Oikeuskäsittelyssä esiin nouseva raiskausteema oli 1950-luvun loppupuolella amerikkalaiselokuvassa vielä uskalias. Preminger käsittelee sitä realistisesti, mutta tyylikkäästi.  Hienon elokuvan kuorruttaa jazzin jättiläisen Duke Ellingtonin oivaltava musiikki.

*****

Erään murhan anatomia, la 25.9. klo 21.41, Yle Teema & Fem 

X