Elokuva-arvio: Hitchcockin vakoilujännäri Topaz vaikuttaa koskettavilla yksilötarinoilla
Vaikka Revitty esirippu (1966) ei saanut hyvää vastaanottoa, Alfred Hitckcock päätti jatkaa vakoiluelokuvien saralla. Luottokäsikirjoittaja Samuel Taylorin (Vertigo) avulla hän sovitti elokuvaksi Leon Urisin kylmän sodan jännitysromaanin Topaz.
Hitchcockmainen kerrota lähtee käyntiin jo alun vähäpuheisessa loikkausjaksossa, ja jatkuu tasaisesti kautta koko elokuvan. Tarinan keskiössä on Kuuban ohjuskriisin esivaiheet ja neuvostoliittolaisen vakoiluringin paljastuminen. Henkilögalleria on runsas ja monikansallinen. Hitckcockilla on hämmästyttävä kyky nostaa kukin heistä vuorollaan päähenkilöksi. Jonkinlaisena keskushahmona toimii ranskalainen attasea André Devereaux (Frederick Stafford).
Suurvaltojen välinen uhittelu jää Topazissa taustalle. Tärkeämpää ovat yksilötarinat. Koskettavimmillaan Hitchcock on kuvatessaan maailmanpalon jalkoihin jääviä ihmiskohtaloita. Mainettaan parempi Topaz oli kuitenkin ilmestyessään Hitschcockin kolmas floppi putkeen. Ura lähti viimeiseen nousuun vasta kotimaassa kuvatun Frenzyn (1972) jälkeen.
****
Topaz, perjantai 19.8. klo 21.25, Teema & Fem