Elokuva-arvio: Jälkikuvia -elokuva on taiteellisesti huoliteltu katsoa, sisällöltään ytimekäs ja tunteiltaan pakahduttava

Elokuvassa Jälkikuvia eletään toisen maailmansodan jälkeisessä Puolassa, jossa noudatetaan sokeasti ja väkivaltaisesti Stalinin komentoa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Ohjaajamestari Andrzej Wajda sai viimeisen elokuvansa Jälkikuvia valmiiksi 90-vuotiaana hieman ennen kuolemaansa.

Elokuvassa Jälkikuvia eletään toisen maailmansodan jälkeisessä Puolassa, jossa noudatetaan sokeasti ja väkivaltaisesti Stalinin komentoa.
Teksti: Arto Pajukallio

”Aatteeton taide on työkansan vihollinen”, julistaa ministeri, mutta kainalosauvojen kanssa kulkeva professori ja modernisti Władysław Strzeminski kertaa rauhallisesti omia näkökantojaan elokuvassa Jälkikuvia. Eletään toisen maailmansodan jälkeisessä Puolassa, jossa noudatetaan sokeasti ja väkivaltaisesti Stalinin komentoa. Ministeri ja hallinto ryhtyvät julmasti tuhoamaan Strzeminskin uraa, elämää ja tuotantoa.

Loputtoman kärsivällistä avantgardetaiteilijaa esittää ansioitunut luonnenäyttelijä Boguslaw Linda. Hän ja elokuvan joutsenlaulunaan ohjannut puolalaismestari Andrzej Wajda tekevät hienoa yhteistyötä.

Elokuva on taiteellisesti huoliteltu katsoa, sisällöltään ytimekäs ja tunteiltaan pakahduttava: tosin Strzeminskistä piirustuu ehkä turhankin tyyni ja sankarillinen marttyyrihahmo. Toisaalta elokuvan perimmäinen ajatus, taiteen vapauden puoltaminen yhteiskunnallisessa suvaitsemattomuudessa, oli se luonteeltaan poliittista tai uskonnollista, voisi olla kuin suunnattu Puolan henkistä nykytilaa vastaan. Ehkä onkin.

****

Jälkikuvia, ke 1.4. klo 22.00 Yle Teema & fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Mademoiselle Paradis on kuvaus sokeasta pianistitytöstä 1700-luvulla

X