Elokuva-arvio: Jean-Luc Godardin Kiinatar tutkii opiskelijanuorison keulivia tuntoja

Uuden aallon ranskalaisen supertähtiohjaajan Jean-Luc Godardin Kiinattaressa suolletaan sitaatteja Maon Pienestä punaisesta kirjasta eli kommunistisen vallankumouksen tehneen Kiinan kaikkitietävästä taskuoppaasta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Jean-Pierre Leaud, Juliet Berto ja Anna Wiazemsky näyttelevät radikaaleja.

Uuden aallon ranskalaisen supertähtiohjaajan Jean-Luc Godardin Kiinattaressa suolletaan sitaatteja Maon Pienestä punaisesta kirjasta eli kommunistisen vallankumouksen tehneen Kiinan kaikkitietävästä taskuoppaasta.
Teksti: Jussi Karjalainen

Tuota jankutusta ei tarvitse peljästyä, sillä filmistä saa pähkinänkuoressa kuvan siitä, kuinka poliittisesta ja anarkistisesta sisällöstä Godard teki muodikasta.

Leffassa viiden nuoren maolaissolu Pariisissa pitää vallankumousta lännessä selvänä juttuna ja suunnittelee ministerin murhaa! Porukkaan kuuluvat uuden aallon hellyttävän suosikin Jean-Pierre Léaudin ohella muun muassa Godardin tuolloinen vaimo Anne Wiazemsky ja Juliet Berto.

Meininkiin istuvat häikäisevä popmainen esitystapa ja oudosti humoristinen vire nuorison keulivia tuntoja tutkiessa. Erityinen kollaasipakkaus kaikkiaan. Kiinatar vieläpä valmistui jo vuotta ennen Pariisin kuuluisia opiskelijamellakoita. Godard jatkoi seuraavissa töissään samalla kurssilla.

****

Kiinatar, to 17.6. klo. 21.07, Teema & Fem 

X