Elokuva-arvio: Jean-Luc Godardin Viimeiseen hengenvetoon on vallankumoksellinen teos

Pariisissa hän piirittää toimittajan töitä tekevää yhdysvaltalaista opiskelijaa (epäonniselta Hollywood-matkalta palannut Jean Seberg). Viranomaiset lähenevät kintereillä, paetako yhdessä Italiaan?
Amerikkalainen rikoselokuva kohtaa eurooppalaisen eksistentialismin Jean-Luc Godard’n vallankumouksellisessa, sääntöjä sattumanvaraisestikin rikkoneessa, raikkaasti improvisoivassa esikoispitkässä. Kamera sylissä istunutta kuvaajaa työnnettiin pyörätuolissa, liian pitkäksi miellettyä työtä lyhennettiin poukkoilevan leikkauksen rytmiikalla.
Viimeiseen hengenvetoon käynnisti Godard’n ainutlaatuisen uran. Se ampui ranskalaisen uuden aallon lähtölaukauksia ja kanonisoitui modernin elokuvan rajapyykiksi, jonka vaikutus heijastui voimallisesti sekä vanhan että uuden mantereen elokuvatuotantoon. Ja se kantaa yhä.
*****
Viimeiseen hengenvetoon, lauantai 4.2. klo 21.00, Teema & Fem