Elokuva-arvio: Jean-Luc Godardin Viimeiseen hengenvetoon on vallankumoksellinen teos

Jean-Paul Belmondo esittää läpimurtoroolissaan Humphrey Bogartia ihannoivaa, alati tupakkaa huulessaan roikottavaa, autoja varastelevaa pikkurikollista, joka välinpitämättömästi ampuu peräänsä lähteneen moottoripyöräpoliisin.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Jean-Paul Belmondo ja Jean Seberg muodostavat ranskalaisen uuden aallon merkkiteoksen tempoilevan pääparin.

Jean-Paul Belmondo esittää läpimurtoroolissaan Humphrey Bogartia ihannoivaa, alati tupakkaa huulessaan roikottavaa, autoja varastelevaa pikkurikollista, joka välinpitämättömästi ampuu peräänsä lähteneen moottoripyöräpoliisin.
Teksti: Arto Pajukallio

Pariisissa hän piirittää toimittajan töitä tekevää yhdysvaltalaista opiskelijaa (epäonniselta Hollywood-matkalta palannut Jean Seberg). Viranomaiset lähenevät kintereillä, paetako yhdessä Italiaan?

Amerikkalainen rikoselokuva kohtaa eurooppalaisen eksistentialismin Jean-Luc Godard’n vallankumouksellisessa, sääntöjä sattumanvaraisestikin rikkoneessa, raikkaasti improvisoivassa esikoispitkässä. Kamera sylissä istunutta kuvaajaa työnnettiin pyörätuolissa, liian pitkäksi miellettyä työtä lyhennettiin poukkoilevan leikkauksen rytmiikalla.

Viimeiseen hengenvetoon käynnisti Godard’n ainutlaatuisen uran. Se ampui ranskalaisen uuden aallon lähtölaukauksia ja kanonisoitui modernin elokuvan rajapyykiksi, jonka vaikutus heijastui voimallisesti sekä vanhan että uuden mantereen elokuvatuotantoon. Ja se kantaa yhä.

*****

Viimeiseen hengenvetoon, lauantai 4.2. klo 21.00, Teema & Fem

X