Elokuva-arvio: Mademoiselle Paradis on kuvaus sokeasta pianistitytöstä 1700-luvulla
Mademoiselle Paradis on kuvaus 1700-luvun musiikki-imperiumissa Wienissä vaikuttaneesta sokeasta pianistitytöstä.
90-luvun alusta asti ohjanneen Barbara Albertin Mademoiselle Paradis, kuvaus 1700-luvun musiikki-imperiumissa Wienissä vaikuttaneesta sokeasta pianistitytöstä, on helmi. Puoskarointi ja ennakkoluuloiset asenteet sairaudesta johtuvaa poikkeavuutta kohtaan saavat kylmää kyytiä.
Kontrastit hovihienostelun ja rujojen vaikeuksien välillä saavat hienon ilmaisun niin pianistilahjakkuutta näyttelevältä Maria Dragusilta kuin ohjaajaltakin. Albert näyttää pistävästi rumuuden keskellä koreilua.
****½
Mademoiselle Paradis, ke 25.3. klo 22.00 Yle Teema & Fem
Lue myös: Elokuva-arvio: Piano – historiallinen draama voitti kolme Oscaria