Elokuva-arvio: Mestari Cheng muistuttaa yksinkertaisista perusarvoista, toivosta ja rakkaudesta

Ravintoloitsija Sirkka (Anna-Maija Tuokko) kutsuu kiinalaisen mestarikokin Chengin (Chu Pak Hong) keittiöönsä draamakomediassa Mestari Cheng.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Anna-Maija Tuokko ja Chu Pak Hong elokuvassa Mestari Cheng.

Ravintoloitsija Sirkka (Anna-Maija Tuokko) kutsuu kiinalaisen mestarikokin Chengin (Chu Pak Hong) keittiöönsä draamakomediassa Mestari Cheng.
Teksti: Arto Pajukallio

Lapin kesä. Elokuvassa Mestari Cheng linja-autosta kouluikäisen poikansa kanssa astuva kiinalaismies (Chu Pak Hong) etsii kiitollisuudenvelkaisena jotakuta jonka nimeä kukaan ei tunne. Tulokas paljastuu mestarikokiksi, joka alkaa laittaa kaikkia tervehdyttäviä kiinalaisruokia paikallisen kuppilanpitäjän (Anna-Maija Tuokko) keittiössä.

Mika Kaurismäen hyvän tuulen elokuva muistuttaa yksinkertaisista perusarvoista, toivosta ja rakkaudestakin. Sitä kääritään Lappi-romantiikan ja matkailumainoksen lahjapaperiin. Tarina saa olla yksinkertainen, mutta vähemmänkin banaali naiivius riittäisi. Kulttuurien pehmeä yhteentörmäys turvautuu kaikkein kliseisempään kielimuuriin: ensin kukaan lappilainen ei mukamas osaa englantia, mutta kohta lasketellaan kvasifilosofisia mietelmiä, ja koko kyläyhteisö opettelee tai chin alkeita.

Vilpittömien asetelmien ja pelkistetyn humanisminsa myötä Mestari Chang ansaitsisi olla parempi elokuva eikä valmiiksi pureskeltu onnenkeksi jo maailman ympäri kiertäneellä lattealla aforismilla.

**

Mestari Cheng, la 19.12. klo 21.10 Tv1

Lue myös: Elokuva-arvio: Olavi Virta – Elämäkertaelokuva tangolegendasta

X