Elokuva-arvio: Nile Hiltonin tapaus – Film noirin tyyli istutetaan Kairoon

Ohjaajana ruotsalaistuotannossa Nile Hiltonin tapaus on egyptiläinen Tarik Saleh. Kairo näyttäytyy elämänmakuisena taustana raukealle noir-jännitykselle.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Nile Hiltonin tapaus, kuvassa Noreddin Mostafa (Fares Fares).

Ohjaajana ruotsalaistuotannossa Nile Hiltonin tapaus on egyptiläinen Tarik Saleh. Kairo näyttäytyy elämänmakuisena taustana raukealle noir-jännitykselle.
Teksti: Jussi Karjalainen

Libanonilaissyntyinen ruotsalaisnäyttelijä Fares Fares toi monikulttuurista säpinää pohjoismaiseen poliisielokuvaan räväkässä Koppsissa (2003). Nyt jykevänenäinen Fares tekee rikosgenrelle tempun toisin päin vähäpuheisena ja ketjupolttavana poliisietsivänä Noredin Mostafana työssä Nile Hiltonin tapaus (The Nile Hilton Incident, Saksa–Ruotsi–Tanska 2017), jossa film noirin tyyli istutetaan Kairoon tunnelmallisesti ja viestin kera.

Ohjaajana ruotsalaistuotannossa on egyptiläinen Tarik Saleh, joka niin ikään asuu Ruotsissa. Poplaulajattaren murha hotellissa vaikuttaa johtavan korkeisiin piireihin, mutta Mostafa ei jätä tutkimuksiaan kesken. Kairo näyttäytyy elämänmakuisena taustana raukealle noir-jännitykselle. Noir-perinteisiin nähden oivaltavinta uustulkintaa saavat lahjukset. Korruption käytännöistä ei ole vapaa etsiväkään. Hän nappailee lahjuksia rutiinilla. Saleh viestittää muutostarpeista myös sillä, että aika on arabikevät 2011, jolloin kansa vyöryi kaduille protestoimaan.

****½

Nile Hiltonin tapaus, ke 24.2. klo 21.45 Yle Teema & Fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Tequila Sunrise – vaarallinen sekoitus on TV-sarjamainen viihdetrilleri

X