Elokuva-arvio: Omenat on omaääninen ja väkevä scifi-elementtejä omaava teos

Omenat edustaa scifiäkin, mutta aivan lakonisinta päätä. Aris Servetalis esittää Aris-­nimistä viisikymppistä miestä, jonka muisti on pyyhkiytynyt pois satunnaisia laulunsanoja lukuun ottamatta. Hän ei ole ­ainoa, sillä maailmalla riehuu muistin hävittävä pandemia.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Aris Servetalis näyttelee pääroolin mielensä menettäneenä miehenä kehutussa kreikkalaisessa elokuvassa.

Omenat edustaa scifiäkin, mutta aivan lakonisinta päätä. Aris Servetalis esittää Aris-­nimistä viisikymppistä miestä, jonka muisti on pyyhkiytynyt pois satunnaisia laulunsanoja lukuun ottamatta. Hän ei ole ­ainoa, sillä maailmalla riehuu muistin hävittävä pandemia.
Teksti: Jussi Karjalainen

Omenat oli ensimmäisiä ensi-iltaan ehättäneitä pandemia-aiheisia elokuvia sitten koronan alun. Ajoituskin kai vakuutti näyttelijä Cate Blanchettin liittymään tuottajarinkiin, vaikka teos on Christos Nikoun esikoispitkä.

Nikoun käsikirjoitus henkisiin voimavaroihin iskevästä tartuntataudista huokui kiehtovaa omaäänisyyttä, joskin se oli myös lähellä oppi-isän Giorgos Lanthimoksen tyyliä.

Systeemi auttaa ilmeettömiksi muuttuneita, yhtä vähäsanaisia uhreja aloittamaan tyhjältä pöydältä. Harjoitustehtävät elämän alueilta autolla ajosta seksiin kuunnellaan valmennusohjelmassa nauhoilta huomiota herättävän synteettisen äänen lukemina. Inhimillisyys on siis historiaa, mutta oudoksi kehittyneen tilanteen kuvaus elokuvassa väkevää.

***½

Omenat, keskiviikko 15.3. klo 23.05, Teema & Fem

X