Elokuva-arvio: Pelon kasvot – Torjuttu filmi nousi vähitellen arvoonsa

Jaa artikkeliTilaa Seura
Mark (Carl Boehm) taltioi Helenin (Anna Massey) pelon elokuvassa Pelon kasvot.
Mark (Carl Boehm) taltioi Helenin (Anna Massey) pelon elokuvassa Pelon kasvot. © Yle kuvapalvelu
Pelon kasvot -elokuvan päähenkilö Mark työskentelee elokuvastudioilla kameratiimissä, ja hän on fiksoitunut kuvaamaan uhriensa äärimmäisen pelon.

Harva huippuohjaaja on tukkinut yhdellä työllä mahdollisuuksiaan siten kuin britti Michael Powell elokuvalla Pelon kasvot (Peeping Tom, Britannia 1960), sairaan murhaajan kuvauksella. Kriitikot eivät kerta kaikkiaan olleet valmiita ottamaan vastaan epämiellyttävää shokkielokuvaa. Aiemmin sama Powell oli kuvannut taiteen tekemisen kauneutta balettileffassa Punaiset kengät.

Hätkäyttävästi päähenkilö Mark (Carl Boehm) työskentelee elokuvastudioilla kameratiimissä, mikä vielä viimeistelee Powellin ja leffasysteemin välirikon. Mark on fiksoitunut kuvaamaan uhriensa äärimmäisen pelon. Powell hyödyntää karkeaa psykologiaa ja halpojen ja jopa tuhnuisten elokuvien piirteitä, mutta rikas kokonaiskuvio voi nostatella ikäviä ajatuksia elokuvakatsojan omastakin voyeurismista.

Torjuttu filmi nousi vähitellen arvoonsa. Powell esittää itse kamerafriikin sarjamurhaajan psykologi-isää vaikuttavassa teoksessa, johon tuo yllättäviä lisäkierteitä myös epäilevä naapuri (Maxine Audley).

****½

Pelon kasvot, to 15.10. klo 21.00 Yle Teema & Fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Painostus on tiukka kuvaus liikaa nähneen ja kokeneen poliisimiehen murtumispisteestä

X