Elokuva-arvio: Perintö-elokuva käsittelee kipeitä sukulaissuhteita - Hämmennys voi vallata myös katsojan mielen

Elokuvan alkukohtauksissa suku pörrää kommunikointirajoitteisen isoisän luona. Kun tämä kuolee kesken erään kyläilyn, alkavat kiivaat riidat hautajaisjärjestelyistä ja piiloon lakaistut jännitteet nousevat pintaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Perinnön sekä ohajunnut että käsikirjoittanut Maïwenn näyttelee myös yhden elokuvan keskeisistä rooleista. © Ylen kuvapalvelu

Elokuvan alkukohtauksissa suku pörrää kommunikointirajoitteisen isoisän luona. Kun tämä kuolee kesken erään kyläilyn, alkavat kiivaat riidat hautajaisjärjestelyistä ja piiloon lakaistut jännitteet nousevat pintaan.
Teksti: Arto Pajukallio

Käsikirjoituksesta ja ohjauksesta vastaava Maïwenn (Le Besco) esittää lastenlasta Neigea, joka alkaa juoda ja ryhtyy pakkomielteisesti tutkimaan isoisän algerialaistaustaa ja omaa DNA-perimäänsä. Fanny Ardant näyttelee Neigen pelkäämää äitiä.

Perintöä on helppo katsoa henkilökohtaiseksi arvattavana ihmissuhdetutkielmana ja kipeiden sukulaisuuksien tilityksenä. Mutta tieto lisää tuntemuksia! Maïwenn koki kovia pahoinpideltynä avioerolapsena, nai teininä leffamoguli Luc Bessonin ja joutui pian tämän hylkäämäksi. Sen jälkeen lapsitähtenä aloittanut taiteilija alkoi tehdä koostetun omaelämäkerrallisia pitkiä elokuvia.

Myös Perintö pohjautuu niin vahvasti Maïwennin omaan sukuun ja kokemuksiin että hämmennys valtaa mielen. Edustaako se, mikä draamallisesti ehkä horjahtelee, tekijälle tarpeellista terapeuttista itseruoskintaa?

***

Perintö, keskiviikko 7.6. klo 21.30, Teema & Fem 

X