Elokuva-arvio: Punainen Istanbul – modernin ja ikuisen, toden ja fiktion ristivedossa

Punainen Istanbul -ohjaaja Ferzan Özpetek täyttää rivienvälit melankolisilla ajatuksilla kaupungin hengestä, mutta leffan polkaisee alkuun mysteerijuoni.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Punainen Istanbul, kuvassa Neval (Tuba Büyüküstün).

Punainen Istanbul -ohjaaja Ferzan Özpetek täyttää rivienvälit melankolisilla ajatuksilla kaupungin hengestä, mutta leffan polkaisee alkuun mysteerijuoni.
Teksti: Jussi Karjalainen

Punainen Istanbul -elokuvassa Lontoossa asunut kirja-ammattilainen Orhan (Halit Ergenc) palaa Istanbuliin, johon kiteytyy hänellä katkeria muistoja. Ohjaaja Ferzan Özpetek täyttää rivienvälit melankolisilla ajatuksilla kaupungin hengestä, mutta leffan polkaisee alkuun mysteerijuoni yhtäkkiä katoavasta elokuvaohjaajasta Denizistä (Nejat Isler). Hän on Istanbulin kansainvälisen taidejengin keskipisteitä. Elokuva on raskas modernin ja ikuisen, toden ja fiktion ristivedossaan.

***

Punainen Istanbul, ke 23.9. klo 22.15 Yle Teema & Fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Klassikkoelokuva Rita Hayworth – avain pakoon perustuu Stephen Kingin pienoisromaaniin

X