Elokuva-arvio: Ruoska-länkkärissä Clint Eastwoodin hahmo on liioitellun yliluonnollinen kostaja haudan takaa

Clint Eastwood esittää varhaisessa ohjaustyössään asetaitoista muukalaista, joka suostuu suojelemaan pikkukaupunkia lainsuojattomilta mutta aiheuttaa itse monenlaista päänvaivaa sen asukkaille.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Toisessa pitkässä ohjaustyössään Clint Eastwood esittää hahmoa, joka on rutkasti liioitellumpi kuin hänen hahmonsa Sergio Leonen länkkäreissä.

Clint Eastwood esittää varhaisessa ohjaustyössään asetaitoista muukalaista, joka suostuu suojelemaan pikkukaupunkia lainsuojattomilta mutta aiheuttaa itse monenlaista päänvaivaa sen asukkaille.
Teksti: Pertti Avola

Clint Eastwoodin ensimmäisissä ohjaustöissä 70-luvun alussa oli paljon vaikutteita ohjaajilta, joiden kanssa hän oli näyttelijänä työskennellyt, kuten Don Siegeliltä ja Sergio Leonelta.

Eastwoodin toinen pitkä ohjaustyö Ruoska (High Plains Drifter, USA 1973) on western salaperäisestä muukalaisesta, joka ratsastaa pikkukaupunkiin, ampuu pari pahaa poikaa, raiskaa hieman tyrkyllä olevan kylän kaunottaren ja ryhtyy sitten pyynnöstä ”suojelemaan” kaupunkia sinne palaavilta lainsuojattomilta.

Shaft-dekkareilla ja niistä tehdyillä elokuvilla tunnettuutta hankkineen Ernest Tidymanin käsikirjoittama elokuva muistuttaa asetelmiltaan westernklassikkoa Sheriffi ja tyyliltään spagettiwesternejä. Mutta ironisella kierteellä. Siinä missä Eastwoodin hahmo Leonen länkkäreissä oli ylivertainen mutta inhimillinen, tässä se on monta astetta liioitellumpi: yliluonnollinen kostaja haudan takaa.

Elokuva on Eastwoodin kiinnostava yritys leikkiä omalla lännenhahmollaan ja italowesternien kliseillä, mutta se jää vielä hieman harjoitelmaksi. Lopullisesti Eastwood paalutti lännenhahmonsa ironian maaperään kolme vuotta myöhemmin elokuvassa Lainsuojaton. Ja teki Ruoskasta vielä uuden ja paremman muunnelman 1985 elokuvassaan Kalpea ratsastaja.

***

Ruoska, perjantai 3.2. klo 21.00, Teema & Fem

X