Elokuva-arvio: Submergence on runollinen ja monihaarainen art house -elokuva

Pari rakastuu lomalla, mutta työt vievät heidät pian kauas toisistaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Danielle (Alicia Vikander) ja James (James McAvoy) rakastuvat, mutta työkomennukset erottavat heidät.

Pari rakastuu lomalla, mutta työt vievät heidät pian kauas toisistaan.
Teksti: Arto Pajukallio

Submergence on romanttinen saksalaiselokuva vuodelta 2018. Saksalaisohjaaja Wim Wenders on ympäri maailmaa työskentelevä kosmopoliitti, joka monissa elokuvissaan hakeutuu reunoille ja rajoille: ihmisen ja tunteiden, kansojen ja kulttuurien, maapallomme ja tämänpuoleisen.

Hän on runollinen visualisti, jonka parhaat työt ovat niin kauniita että tekee kipeää, ja joka saattaa havahduttaa yksittäisillä kohtauksilla silloinkin kun teoreettisuus raskauttaa kokonaisuuden kantavuutta.

Elokuva on viimemainitun kaltainen, tekijänsä näköinen, tarkoituksellisen monihaarainen mutta painoarvojaan epätasaisesti jakava art house -leffa.

Danny Flingers (Alicia Vikander) on meribiologi, Atlantin pohjaa tutkivan sukellusvenetiimin ainoa naispuolinen jäsen. James More (James McAvoy) ilmentää hänkin kiinnostusta vesiin, mutta on todellisuudessa Al-Qaidan jäljille Somaliaan ujuttautuva salainen agentti.

Kaksikko kokee rakkauden Normandian rannikolla, minkä jälkeen heidän tiensä johtavat kauas toisistaan, vastakkaisiin mutta joiltain osin myös rinnasteisiin todellisuuksiin.

***

Submergence, tiistai 18.1. klo 21.00, Liv

X