Elokuva-arvio: Teos vailla tekijää on taiteilija Gerhard Richterin elämänvaiheiden inspiroima draama

Teos vailla tekijää on kuin luistava historiallinen lukuromaani, joka ei vaadi lukijaltaan liikaa, mutta ei liioin jätä huomiotta Saksan lähihistorian kipupisteitä tai niiden perintöä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Tom Schilling näyttelee taideopiskelija Kurt Barnertia elokuvassa Teos vailla tekijää.

Teos vailla tekijää on kuin luistava historiallinen lukuromaani, joka ei vaadi lukijaltaan liikaa, mutta ei liioin jätä huomiotta Saksan lähihistorian kipupisteitä tai niiden perintöä.
Teksti: Pertti Avola

Saksalaisohjaaja Florian Henckel von Donnersmarck teki läpimurtonsa esikoisohjauksellaan Muiden elämä. Hänen kolmas elokuvansa Teos vailla tekijää (Werk ohne Autor, Saksa 2018) on taiteilija Gerhard Richterin elämänvaiheiden inspiroima draama nuoren taiteilijan tiestä vuoden 1937 natsi-Saksasta vuoden 1966 jaettuun Saksaan.

Kaksinkertainen Oscar-ehdokas on vanhanaikaisella tavalla hyvä eurooppalainen elokuva. Se on kuin luistava historiallinen lukuromaani, joka ei vaadi lukijaltaan liikaa, mutta ei liioin jätä huomiotta Saksan lähihistorian kipupisteitä tai niiden perintöä.

Nuori taideopiskelija Kurt Barnert (Tom Schilling) menee naimisiin Ellien (Paula Beer) kanssa tietämättä, että saa appiukokseen professori Seebandin (Sebastian Koch), joka natsiaikana vastasi Kurtin skitsofreenikoksi diagnosoidun tädin passituksesta kaasukammioon.

Kolmituntinen romanttinen draama on myös monimielinen tutkielma taiteen keinoista käsitellä ja jopa paljastaa menneisyyden vääryyksiä. ”Älä koskaan käännä katsettasi, sillä totuus on kaunista”, on Elisabeth-tädin elämänohje pikku Kurtille, ja siitä Kurt viimein löytää taiteensa ytimen.

****

Teos vailla tekijää, pe 12.2. klo 21.00 Yle Teema & Fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Blaze – Elämänkertaelokuva laulunikkari Blaze Foleysta

X