Elokuva-arvio: The Square on pistävä komedia nykytaiteesta ja eläimellisyydestä meissä kaikissa
The Square sai pääpalkinnon Cannesissa ja valittiin Euroopan parhaaksi elokuvaksi vuonna 2017. Myös pääroolin Claes Bang voitti Euroopan parhaan näyttelijän palkinnon.
Ruben Östlund teki läpimurron 2011 ohjaustyöllään Play. Sen jälkeen Östlund onkin tehnyt kaksi ruotsalaisen nykyelokuvan merkkiteosta: Turisti (2014) ja The Square (2017).
Östlund tarkastelee elokuvissaan hyvinvoivaa keskiluokkaa ja sen kuvaa itsestään. Usein tämä kuva on paljon idealisoidumpi kuin todellisuus, eikä noloilta mokilta säästytä. Itsekkyys kun tuppaa tosipaikassa ajamaan jalojen ihanteiden yli.
The Squaren päähenkilö on kaikenlaiseen hyvään tähtäävä museokuraattori (Claes Bang), jonka uusimman näyttelyn keskipiste edustaa nykytaidetta teennäisimmillään.
Kuraattorin julkisivu alkaa rakoilla, kun hänen toimintansa saa pienen siirtolaispojan vanhemmat luulemaan poikansa varastaneen kuraattorin kännykän. Lisää noloutta tuo näyttelyn avajaisiin tilattu performanssi. Apinamies on ok, jos hän vain esittää apinaa, mutta juhlavieraalta hajoavat pasmat, kun mies alkaakin oikeasti käyttäytyä kuin apina.
Östlundin pisteliäs satiiri osuu monin kohdin maaliinsa, mutta pitkässä elokuvassa on myös tyhjäkäyntiä.
****
The Square, la 30.5. klo 20.53 Yle Teema & Fem