Elokuva-arvio: Tohtori Mabuse – ihmispeto -elokuvan katsojaa puhuttelee yhä Langin ekspressionistinen muotokieli 20-luvulta

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Tohtori Mabuse – ihmispeto
Tohtori Mabuse manipuloi uhrejaan monella tavalla. © FRIEDRICH-WILHELM-MURNAU-STIFTUNG / Yle
Tohtori Mabuse liikkuu naamioituneena kätyreidensä kanssa niin rikkaiden salongeissa kuin paheiden luolissa.

Tohtori Mabuse – ihmispeto (Dr. Mabuse, Der Spieler) on saksalainen draamaelokuva vuodelta 1922. Peräkkäiset sunnuntait tuovat ruutuun Fritz Langin monumentaalisen merkityksekkäät Mabuse-elokuvat, ensin kahdessa osassa ensimmäisen yli nelituntisen mykkäteoksen, sitten vuoden 1933 jälkinäytöksen, jonka julkaisun jälkeen juutalaissukuinen mestariohjaaja pelastautui länteen.

Rudolf Klein-Roggen esittämä Tohtori Mabuse on hypnoosin salat ja naamioitumisen taiat hallitseva psykoanalyytikko, joka keinottelee arvopapereilla ja johtaa alamaailman salaista rikollisliigaa. Monitaitoinen, läpeensä turmeltunut hahmo tietenkin ennakoi viihdekulttuurin lukemattomia myöhempiä superpahiksia, mutta kyse ei ole mistään harmittomasta sarjakuvahahmosta. Elokuvat peilaavat aikansa Saksan tuntoja ja turmeltuneisuutta, niitä yhteiskunnallisia jännitteitä, joissa ihmiset altistuivat johdateltaviksi ja natsismi pääsi versomaan.

Langin ekspressionistinen muotokieli puhuttelee yhä väkevästi. Teosta on kutsuttu maailman ensimmäiseksi film noiriksi – mikä myös kuvastaa sen vaikutusta elokuvataiteen kehitykseen.

****1⁄2

Tohtori Mabuse – ihmispeto, sunnuntai 26.5. klo 12.00, Teema & Fem

X