Elokuva-arvio: Viimeinen muotokuva on tarina sveitsiläistaiteilija Alberto Giacometin taiteellisista ponnisteluista

Elokuvassa Viimeinen muotokuva Alberto Giacometin (Geoffrey Rush, vas) ja James Lordin (Armie Hammer, oik.) keskinäinen jännite piirustaa elämänmakuisen verkoston, jonka keskipisteessä Giacometti lopulta löysi mitä haki.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Alberto Giacometti (Geoffrey Rush, vas) ja James Lord (Armie Hammer, oik) elokuvassa Viimeinen muotokuva.

Elokuvassa Viimeinen muotokuva Alberto Giacometin (Geoffrey Rush, vas) ja James Lordin (Armie Hammer, oik.) keskinäinen jännite piirustaa elämänmakuisen verkoston, jonka keskipisteessä Giacometti lopulta löysi mitä haki.
Teksti: Arto Pajukallio

Kyllä se lopulta valmistui: muotokuva, jonka sveitsiläistaiteilija Alberto Giacometti vuoden 1964 Pariisissa halusi maalata ystävästään amerikkalaiskirjailija James Lordista. Työ ei valmistunut parissa tunnissa, kuten Giacometti alkujaan lupasi, vaan Lord joutui monet kerrat siirtämään paluulentoaan Yhdysvaltoihin.

Kokemus oli mallille kuitenkin niin merkittävä, että hän laati siitä muistelmateoksen Viimeinen muotokuva. Se kertoo oikeata lähestymistapaa hakevan intohimoisen taiteilijan monista äkillisistä mielenmuutoksista, epäilyistä ja jo tehtyjen töiden tuhoamisesta.

Mukana on myös kollegatarinoita ja taidepohdintoja, sekä räiskyviä yhteenottoja läheisten naisten kanssa. Tästä muistiin tallennetusta maalausprosessista ohjasi elokuvan Stanley Tucci.

***

Viimeinen muotokuva, ke 8.4. klo 22.00 Yle Teema & fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Oscarvoittaja Joaquin Phoenix tähdittää elokuvaa You Were Never Really Here

X