Elokuva-arvio: Viimeinen muotokuva on tarina sveitsiläistaiteilija Alberto Giacometin taiteellisista ponnisteluista

Jaa kaverilleTilaa Seura
Alberto Giacometti (Geoffrey Rush, vas) ja James Lord (Armie Hammer, oik) elokuvassa Viimeinen muotokuva.
Alberto Giacometti (Geoffrey Rush, vas) ja James Lord (Armie Hammer, oik) elokuvassa Viimeinen muotokuva. © Parisa Taghizadeh / Yle Kuvapalvelu
Elokuvassa Viimeinen muotokuva Alberto Giacometin (Geoffrey Rush, vas) ja James Lordin (Armie Hammer, oik.) keskinäinen jännite piirustaa elämänmakuisen verkoston, jonka keskipisteessä Giacometti lopulta löysi mitä haki.

Kyllä se lopulta valmistui: muotokuva, jonka sveitsiläistaiteilija Alberto Giacometti vuoden 1964 Pariisissa halusi maalata ystävästään amerikkalaiskirjailija James Lordista. Työ ei valmistunut parissa tunnissa, kuten Giacometti alkujaan lupasi, vaan Lord joutui monet kerrat siirtämään paluulentoaan Yhdysvaltoihin.

Kokemus oli mallille kuitenkin niin merkittävä, että hän laati siitä muistelmateoksen Viimeinen muotokuva. Se kertoo oikeata lähestymistapaa hakevan intohimoisen taiteilijan monista äkillisistä mielenmuutoksista, epäilyistä ja jo tehtyjen töiden tuhoamisesta.

Mukana on myös kollegatarinoita ja taidepohdintoja, sekä räiskyviä yhteenottoja läheisten naisten kanssa. Tästä muistiin tallennetusta maalausprosessista ohjasi elokuvan Stanley Tucci.

***

Viimeinen muotokuva, ke 8.4. klo 22.00 Yle Teema & fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Oscarvoittaja Joaquin Phoenix tähdittää elokuvaa You Were Never Really Here

X