Elokuva-arvio: Viulisti nostaa esiin kysymyksiä katkeruudesta ja elämän epäoikeudenmukaisuudesta

Elokuvassa Viulisti maailmankuulu suomalaisviulisti murtaa kätensä ja menettää näin soittotaitonsa. Pysyäkseen edelleen alalla hän alkaa opettaa nuoria soittajia, eli heitä, joilla on elämä vielä edessä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Karin (Matleena Kuusniemi) menettää soittokykynsä ja alkaa opettaa nuorta lupaavaa viulistia Anttia (Olavi Uusivirta) elokuvassa Viulisti.

Elokuvassa Viulisti maailmankuulu suomalaisviulisti murtaa kätensä ja menettää näin soittotaitonsa. Pysyäkseen edelleen alalla hän alkaa opettaa nuoria soittajia, eli heitä, joilla on elämä vielä edessä.
Teksti: Henri Waltter Rehnström

Ensin lapsinäyttelijänä ja sittemmin kiitettynä teatterimiehenä tunnetuksi tulleen Paavo Westerbergin esikoiselokuva Viulisti perustuu vahvaan jännitteeseen.

Asetelma nostaa esiin vaikuttavia kysymyksiä katkeruudesta ja elämän epäoikeudenmukaisuudesta. Tarina kuitenkin latistuu siinä vaiheessa, kun viulisti päätyy sänkyyn nuoren oppilaansa kanssa. Tästä eteenpäin juttu eteneekin sitten kovin ennalta-arvattavasti. Jos suomalaisessa elokuvassa ei muuta keksitä, niin sitten aletaan panemaan.

Henkilöohjaus toimii dramaturgiaa vahvemmin. Matleena Kuusniemi sisäistää vakuuttavasti elämäntyönsä menettäneen viulistin tunnot. Olavi Uusivirta on uskottava nuorena aloittelevana kykynä, joka vielä etsii paikkaansa maailmassa.

Kansainvälistä väriä elokuvaan tuo tanskalainen Kim Bodnia, kaikkea keskinkertaisuutta inhoavana kapellimestarina.

**½

Viulisti, su 7.6. klo  20.50 Tv1

Lue myös: Elokuva-arvio: Tyhjiö – Laura Birn ja Tommi Korpela nähdään mainion komedian päärooleissa

X