Elokuva-arvio: Viulisti nostaa esiin kysymyksiä katkeruudesta ja elämän epäoikeudenmukaisuudesta
Elokuvassa Viulisti maailmankuulu suomalaisviulisti murtaa kätensä ja menettää näin soittotaitonsa. Pysyäkseen edelleen alalla hän alkaa opettaa nuoria soittajia, eli heitä, joilla on elämä vielä edessä.
Ensin lapsinäyttelijänä ja sittemmin kiitettynä teatterimiehenä tunnetuksi tulleen Paavo Westerbergin esikoiselokuva Viulisti perustuu vahvaan jännitteeseen.
Asetelma nostaa esiin vaikuttavia kysymyksiä katkeruudesta ja elämän epäoikeudenmukaisuudesta. Tarina kuitenkin latistuu siinä vaiheessa, kun viulisti päätyy sänkyyn nuoren oppilaansa kanssa. Tästä eteenpäin juttu eteneekin sitten kovin ennalta-arvattavasti. Jos suomalaisessa elokuvassa ei muuta keksitä, niin sitten aletaan panemaan.
Henkilöohjaus toimii dramaturgiaa vahvemmin. Matleena Kuusniemi sisäistää vakuuttavasti elämäntyönsä menettäneen viulistin tunnot. Olavi Uusivirta on uskottava nuorena aloittelevana kykynä, joka vielä etsii paikkaansa maailmassa.
Kansainvälistä väriä elokuvaan tuo tanskalainen Kim Bodnia, kaikkea keskinkertaisuutta inhoavana kapellimestarina.
**½
Viulisti, su 7.6. klo 20.50 Tv1
Lue myös: Elokuva-arvio: Tyhjiö – Laura Birn ja Tommi Korpela nähdään mainion komedian päärooleissa