Elokuvastudion tarjoama sopimus johti kivikasvo Buster Keatonin tuhoon

Mykkäkomedioiden mestari Buster Keaton koki uskomattoman mahalaskun. Teemalauantai painottaa, että se ei johtunut äänielokuvan tulosta. Keatonin talliinsa ostanut MGM vei nerolta päätäntävallan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Buster Keatonin (keskellä) 1920-luvun lyhytelokuvista nähdään muun muassa Naapurit (1920), klassikkokomedia nuorista rakastavaisista.

Mykkäkomedioiden mestari Buster Keaton koki uskomattoman mahalaskun. Teemalauantai painottaa, että se ei johtunut äänielokuvan tulosta. Keatonin talliinsa ostanut MGM vei nerolta päätäntävallan.
(Päivitetty: )
Teksti: Jussi Karjalainen

Kirjailija Kari Hotakainen hellii vastuksia päin ryntäillyttä Buster Keatonia lempparinaan. Kirjoittipa tästä nimikkoromaaninkin. Se on lakoninen niin kuin ilmeettömän Keatonin kohdalla pitääkin.

Teema esitti pari vuotta sitten Keatonin (1895–1966) pitkiä mestariteoksia, kuten armottoman tykin junaelokuvan Kenraali (1926). Nyt on vuorossa Teemalauantai parikymmenminuuttisten lyhytelokuvien ja dokumentin merkeissä. Viisi lyhäriä ovat koomikko-ohjaajan 1920-luvun alun eteenpäin harppomisen vuosilta.

Loistavasti sopii, että Buster-setti alkaa (klo 21) filmillä Teatteri (USA 1921), sillä siinä hän näyttelee muina miehinä varieteepaikassa tukun rooleja. Ja muina naisinakin. Hän on itse paitsi aitiossa istuva katsoja, niin myös tämän vieressä show’ta seuraava puoliso.

Dokumentti Buster Keaton, Hollywoodin tuhoama nero (Ranska 2015) valottaa, kuinka Keatonillakin kaikki lähti viihdevarieteesta. Esiintyjäparin tenavana Buster otettiin jo parivuotisena lavalle jopa rajusti palloteltavaksi. Hän kehitti ilmehtimättömän tyylinsä havaitessaan, että mikäli pidättäytyy nauramasta omille tempuilleen, ne tehoavat vielä paremmin.

Kurinalaista akrobatiaa

Ohjelma kertaa välttämättömät koukerot, kuten Laivakalle nuoremman (1928) veret seisauttavan jakson, jossa Keaton jää pyörremyrskyn romauttaman julkisivun alle juuri talon toisen kerroksen ikkunan kohdalle. Keaton suunnitteli temppua vuosia ja teki sen ilman vippaskonsteja.

Lähes Chaplinin rinnalle kuulunut Keaton oli akrobaattinen ja kurinalainen tekijä. Lisäksi hän keksi vielä elokuville uusia kuvauskeinojakin.

Kymmenen vuoden valtavan maailmanmaineen jälkeen seurasi romahdus. Jean-Baptiste Péretié nimeää dokumenttinsa provosoivasti, sillä olihan omallakin toiminnalla tekemistä tuhoutumisen kanssa. Ainakin viinapullon korkkia Keatonin olisi kannattanut kiristää tiukemmalle.

Kohtalokas päätös

Sopeutuminen äänielokuvan tuloon ei ollut se varsinainen kompastus, vaan tarttuminen suuren MGM:n sopimustarjoukseen. Omaa studiota menestyksellä pyörittänyt Keaton kysyi neuvoa ystävältään Chaplinilta, joka kehotti pysymään itsellisenä.

MGM-sopparista seurasi, että tuottaja kielsi Keatonia tekemästä itse vaarallisia stuntteja ja alkoi vaatia käsikirjoitukset paperilla. MGM myös niputti koomikkopariksi höpöttävän Jimmy Duranten.

Kun kaikki meni, Keaton sai täyden kunnianpalautuksen vasta aikaa myöten. Legendan erikoisimpiin takaisinputkahduksiin kuului pääosa Samuel Beckettin kirjoittamassa surrealistisessa lyhärissä Viimeinen rooli (USA 1965), joka nyt sitoo kiinni teemaillan.

Teemalauantai: Buster Keaton, la 17.2. klo 21.00 Teema & Fem

X