Jälkikuvia on taiteellisesti huoliteltu, ytimekäs ja tunteita pakahduttava puolalaiselokuva
Ohjaajamestari Andzrej Wajdan viimeinen elokuva Jälkikuvia on draama modernistitaiteilija Wladyslaw Strzeminskista, joka kommunistien otettua Puolassa vallan, kieltäytyi hyväksymästä sosialistisen realismin ainoana sallittuna suuntauksena.
Jälkikuvia on puolalainen draamaelokuva vuodelta 2016 (Powidoki). ”Aatteeton taide on työkansan vihollinen”, julistaa ministeri, mutta kainalosauvojen kanssa kulkeva professori ja modernisti Wladyslaw Strzeminski (1893–1952) kertaa rauhallisesti omia näkökantojaan.
Eletään toisen maailmansodan jälkeisessä Puolassa, jossa noudatetaan Stalinin komentoa. Ministeri ja hallinto ryhtyvät julmasti tuhoamaan Strzeminskin uraa, elämää ja tuotantoa.
Loputtoman kärsivällistä avantgardetaiteilijaa esittää ansioitunut luonnenäyttelijä Boguslaw Linda. Hän ja elokuvan joutsenlaulunaan ohjannut puolalaismestari Andrzej Wajda tekevät hienoa yhteistyötä.
Elokuva on taiteellisesti huoliteltu katsoa, sisällöltään ytimekäs, ja tunteiltaan pakahduttava: tosin Strzeminskistä piirustuu ehkä turhankin tyyni ja sankarillinen marttyyrihahmo.
Toisaalta elokuvan perimmäinen ajatus, taiteen vapauden puoltaminen yhteiskunnallisessa suvaitsemattomuudessa, oli se luonteeltaan poliittista tai uskonnollista, voisi olla kuin suunnattu Puolan henkistä nykytilaa vastaan.
****
Jälkikuvia, keskiviikko 28.7. klo 22.30, Teema & Fem