”Kolahtaa kuin pesismaila”, sanoo Matti Apunen, jonka mielestä Kieslowski on edelleen väkevintä tavaraa

Kaikki puolalaisen Krzysztof Kieslowskin pitkät teatterielokuvat ovat kesän ajan Areenassa. Niin hieno ohjaaja Kieslowski oli, että Matti Apunen olisi vaikka myynyt tavaransa ja lähtenyt seuraamaan häntä opetuslapsena.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Kieslowskin elokuvista televisiossa nähdään Sattuman kauppaa (1981) ja Veronikan kaksoiselämä (1991), jonka pääroolissa on Irène Jakob. Kieslowski-kesän muut leffat löytyvät Areenasta 26.5. lähtien.

Kaikki puolalaisen Krzysztof Kieslowskin pitkät teatterielokuvat ovat kesän ajan Areenassa. Niin hieno ohjaaja Kieslowski oli, että Matti Apunen olisi vaikka myynyt tavaransa ja lähtenyt seuraamaan häntä opetuslapsena.
(Päivitetty: )
Teksti: Jussi Karjalainen

Suurillekin yleisöille avautunut taide-elokuvien tekijä Krzysztof Kieslowski kuoli vain 54-vuotiaana. Kieslowski (1941–1996) aloitti sosialistisessa Puolassa ja ehti virittää moraalitarinoitaan myös EU:n Euroopassa. Kolme väriä: Sininen (1993) kertoo EU-sävelteosta valmistelleen mutta yhtäkkiä menehtyneen säveltäjän leskestä (loistava Juliette Binoche).

”Kolahtaa kuin pesismaila”

Kieslowskissa ei ollut ”kuituakaan” kireää taiteellisuutta, kirjoitti Suomen kovin Kieslowski-auktoriteetti, joka on yllättävästi Matti Apunen. Siis Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n johtaja, Jälkiviisaiden suosittu tv-kommentaattori… ja lähtöammatiltaan leffakriitikko.

Kolahtaako Kieslowski yhä, Matti Apunen?

”Kolahtaa kuin pesismaila”, vastaa Apunen, jonka mielestä Kieslowski on edelleen väkevintä tavaraa.

Apunen on kuvaillut väritrilogiaa Sininen, Valkoinen ja Punainen (1993–1994) ”elokuvahistorian suurenmoisimmaksi kokonaisuudeksi”, mutta sittenkin hänelle merkityksellisin on Ilman loppua (1985). Se saa Kieslowski-kesässä Suomen ensi-iltansa! Apunen osui vinkistä näkemään sen Gdanskissa. Auditoriossa aisti, että ”on jotain suurta tekeillä”. Kuvaus käsittelee 1980-luvun sotatila-ajan tuntoja.

Ilman loppua

Ilman loppua (1985). © YLE KUVAPALVELU / LEHTIKUVA

Ilman loppua muutti minunkin elämässäni monta asiaa. Minusta tuli Kieslowskin seuraaja tai opetuslapsi. Jos äijä olisi sanonut, että myy kaikki ja lähde seuraamaan häntä, olisin sen tehnyt.”

Ilman loppua tavoittaa ihmisen arvokkuuden ympäristössä, joka on täysin korruptoitunut. Tuotantonsa käännekohdassa Kieslowski asettuu henkiseen maanpakoon.”

Sattumateemoja

Nuorena miehenä Apunen myös suomensi Kieslowski on Kieslowski -kirjan (1994). Siitä on otettu kuusi painosta, hulppeasti elokuvakirjalle.

Nimekkään Matti Apusen paljastuminen Kieslowski-erikoistuntijaksi yllätti äskettäin myös Suomi-Puola-seuran.

”He pyysivät tekemään Kieslowski-aiheisen esseen ja olivat aivan ällistyneitä siitä, voiko kyseessä olla sama Matti Apunen.”

Kieslowskilla sattuma on suuri vedenjakaja ihmiskohtaloissa. Se ilmenee erinomaisen hyvin Teemalauantain esimerkkielokuvassa Sattuman kauppaa (1981). Siinä Witek-niminen opiskelija juoksee hiki hatussa junaan, ja nähdään kolme eri variaatiota siitä, mitä hänen elämässään voisi tapahtua kapinallisena tai systeemin palvelijana. Nyt katsoja pääsee käymään rauhassa läpi myös Puolan-kauden elokuvat, ei aina vain sitä värihommaa.

Sattuman kauppaa

Sattuman kauppaa (1981). Ikkunasta roikkuvaa Witekiä esittää Boguslaw Linda. © YLE KUVAPALVELU / LEHTIKUVA

Lauantaina nähdään myös äärettömän kaunis Veronikan kaksoiselämä (1991). Kieslowskin oma löytö Irène Jacob näyttelee toistensa kaksoisolentoina Krakovassa ja Pariisissa eläviä muusikoita.

”Väritrilogian jälkeen Kieslowski olisi todennäköisesti jatkanut vapauden illusorisuuden kuvaamista, sen että ihminen on aina enemmän vanki kuin hän kuvitteleekaan”, Apunen uskoo.

Kolme väriä: Punainen

Kolme väriä: Punainen (1994), kuvassa näyttelijät Irène Jacob ja Jean-Louis Trintignant. © YLE KUVAPALVELU / LEHTIKUVA

Veronikan kaksoiselämä ja Sattumankauppaa, la 26.5. klo 21.00 ja 22.35 Yle Teema & fem

Kymmenen Kieslowskin kietaisua

Krzysztof Kieslowski työsti kaksi isoa kokonaisuutta kauneutta ja kauheutta. Kymmenen käskyä -tv-sarja oli läpimurto kaikkialla, varsinkin Lyhyt elokuva tappamisesta.

Kolme väriä taas oli elokuvasarja Ranskan trikolorin mukaan. Oli kehitteillä vielä toinenkin trilogia, mutta ohjaaja kuoli sydänkohtaukseen. Samoin oli päättänyt päivänsä Veronikan kaksoiselämän laulaja-Veronika.

Puolen vuosikymmenen tuotanto 1990-luvun taitteessa on ällistyttävän runsas.

Toisaalta pitkiä teatterielokuvia Kieslowski viimeisteli urallaan vain kymmenen eli Areenan Kieslowski-kesään kuuluvat. Tämä selittyy aloittamisella dokumentaristina. Yle pystyi 1996 esittämään arvokkaan sarjan dokkareita esimerkiksi kyyläävästä yövahdista, sillä Dokumenttiprojektin luoja Jarmo Jääskeläinen oli Kieslowskin opiskelukaveri Łódsin filmikoulussa.

X