Menestyskirjailija Camilla Läckberg tarttui haasteeseen: ”Glacierin käsikirjoittaminen oli täysin erilaista kuin rikosromaanien”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Camilla Läckbergin ensimmäinen elokuvakäsikirjoitus kertoo kahden eristykseen passitetun ihmisen rakkaustarinan.

Ruotsalaiskirjailija Camilla Läckberg tuntee ihmismielen synkimmät sopukat. Hänen ympäri maailmaa tunnetut Fjällbacka– ja Faye -rikosromaanisarjansa tihkuvat jännitystä, murhia ja kostonjanoa.

Läckbergin ensimmäinen elokuvakäsikirjoitus sen sijaan ammentaa hyvinkin ajankohtaisesta aiheesta. Elisa Viihde Viaplaylle vappuaattona 30.4.2021 ilmestyvä Glacier sijoittaa päähenkilönsä keskelle maailmanlaajuista pandemiaa.

Elokuvakäsikirjoituksen kaavamaisuus oli uutta Camilla Läckbergille

TV-maailman haastattelussa Camilla Läckberg iloitsee siitä, miten paljon uutta hän oppi käsikirjoitusta tehdessään.

”Olisi varmaan helpompi sanoa, mitä samaa elokuvan ja rikosromaanin kirjoittamisessa on, koska lista olisi hyvin lyhyt. Glacierin käsikirjoittaminen oli täysin erilaista kuin rikosromaanien!”

Läckbergillä oli totuttelemista siihen, miten tiukasti elokuvakäsikirjoitus seuraa tiettyä kaavaa.

Kuvausten aikana piti myös varautua muutoksiin. Kun ohjaaja Baker Karim tahtoi lisätä tarinaan jonkin kohtauksen, Läckbergin tehtävä oli miettiä, mitä muutoksia tuleviin kohtauksiin täytyy kirjoittaa.

Uutta Läckbergille oli sekin, että myös elokuvan budjetti piti huomioida.

”Kirjoitin monta kohtausta, joiden lukemisen jälkeen Baker sanoi: Wow, tämä on ihana kohtaus, mutta tulisi liian kalliiksi, joten poista se.”

”Kyseessä ei ole koronaelokuva”

Elokuvassa kaksi toisilleen tuntematonta, eristykseen passitettua henkilöä (muun muassa Wallander-elokuvista tuttu Lena Endre sekä Advokaten-sarjan Alexander Karim) seikkailee aavemaisen tyhjässä hotellissa. Tarve olla toisen ihmisen lähellä raastaa silloinkin, kun toiseen saa yhteyden puhelimitse tai lasin läpi.

Lähikontaktissa tarttuva hengenvaarallinen virus pitää ihmiset etäällä toisistaan. Poikkeusolot ovat tulleet kaikille tutuiksi oikeassakin elämässä, mutta Glacierissa tilanne on edennyt muutaman vuoden pidemmälle.

”Puolet maailman väestöstä on kuollut, kaaos on vallannut kadut ja ihmisiä ammutaan siksi, että he käyvät ulkona”, Camilla Läckberg kuvailee.

Sekä Läckberg että ohjaaja Karim kuitenkin painottavat, että kyseessä ei ole koronaelokuva. Tarina ei käsittele elämää pandemian keskellä, vaan keskittyy kuvaamaan kahden ihmisen välistä rakkautta ja etäisyyttä – sitä, miten eristyneisyys vaikuttaa meihin.

”Pandemia vain korostaa tilannetta, jossa me ihmiset olemme aina. Vuorovaikutus tapahtuu aina jonkinlaisen etäisyyden päästä, emmekä voi koskaan päästä täysin toisen ihmisen lähelle”, Karim sanoo.

Ohjaajan ja näyttelijän välillä vallitsi lähes telepaattinen yhteys

Haastattelun päätteeksi Baker Karim tulee paljastaneeksi, että saa itse ajoittain täysin poikkeuksellisen yhteyden toiseen ihmiseen: Glacierissa näyttelevään pikkuveljeensä. Baker ja Alexander Karim ovat aiemminkin työskennelleet yhdessä useassa tuotannossa.

”Työskentely on kivaa ja jännittävää, koska meillä on lähes telepaattinen yhteys. Hän tietää ajatukseni ennen kuin ehdin sanoa ne ääneen. Kannustamme myös jatkuvasti toisiamme tekemään työmme paremmin, koska huomaamme toistemme virheet ja uskallamme sanoa ne ääneen”, Baker Karim sanoo.

Camilla Läckbergkin huomasi kuvauksissa veljesten välisen kemian.

”Heillä oli mitä oudoimpia keskusteluja, joiden aikana he tuntuivat lukevan toistensa ajatukset. Me muut vain mietimme, että mitä ihmettä!”

Glacier, Elisa Viihde

Lue myös: Seura tapasi ruotsalaisen suosikkidekkaristi Camilla Greben: ”Kauhuelokuvat tai rikossarjat eivät pelota minua lainkaan – tosielämä on paljon pelottavampaa”

Draamaa koronan aikaan

Käsikirjoittajat ovat ajan hermolla. Kun mainion Sunnuntailounaan kolmannen kauden jaksot ilmestyivät marraskuussa C Morelle, istuivat Taneli Mäkelä ja muut näyttelijät ruokapöydässä maskit päällä.

Koronatodellisuus on ehtinyt hiipiä myös moneen muuhun sarjaan. Konkreettisinta vaikutus oli kuvauksissa, kun turvavälit, maskit ja desinfiointiaine tulivat osaksi arkea. Viihdesarjoissa studioyleisö on loistanut poissaolollaan. Deittailuohjelmat menivät Lappiin, jossa kyllä keksittiin keinot saada porukalta parhaat päältä.

Fiktiossa korona on vilahdellut Sunnuntailounaan tapaan. Esimerkiksi Greyn anatomian uusimmalla kaudella koronavirus oli osana sairaalasarjan tarinankuljetusta. Pandemiatodellisuuden keskellä koronan tuominen mukaan tarinoihin kertoo lähinnä ajankohtaisuudesta. Syvemmät analyysit ovat vasta tulossa.

Ruotsalaisen menestyskirjailijan Camilla Läckbergin käsikirjoittama Glacier-elokuva ottaa pandemian osaksi rakkaustarinaa. Tosin huomattavasti koronaa väkevämpänä versiona, joka on tappanut puolet maapallon väestöstä. On selvää, että tulevaisuudessa korona tulee näkymään draamassa niin konkreettisina tarinoina kuin hienovaraisempana tunnelmanakin.

Glacier, Elisa Viihde

X