(Päivitetty: )
Teksti: Onnimanni Liukkonen

”Me emme voi alistaa itseämme mainonnan välineeksi”, totesi Yle Urheilun päällikkö Panu Pokkinen Urheilulehdessä. Yle Puheen Jalkapallokierroksesta laajemmin päivän tapahtumia käsitteleväksi Urheilukierrokseksi muuttuneessa ohjelmassa Telia 5G Areena on siis Töölön jalkapallostadion ja Hartwall Arena Helsinki-areena.

Julkisen palvelun Yle on aina varonut ohjelmiensa kaupallisuutta. Esimerkiksi lasten sisällöissä vältetään ohjelmia, jotka toimivat liian selvästi jonkun lelusarjan myynninedistämisenä. Urheilusisällöissä Yle kuitenkin syyllistyy kaksinaismoraaliin. Esiin nousee yksi nimi, energiajuomajätti Red Bull.

F1-talli Red Bull on luonnollisesti Ylelläkin Red Bull sponsorinsa mukaan. No, olisihan tallia vaikea kutsua jollain muulla nimellä, mutta Ylen ja Red Bullin yhteistyö ei jää tähän. Esimerkiksi Iivo Niskasesta löytyy tälläkin hetkellä Red Bull TV:n tuottama dokumenttipätkä, jossa olympiavoittaja esiintyy sponsorinsa lippis päässä.

Red Bullin tuottamia ohjelmia on nähty Ylellä lukuisia, kuten 31.5. uusintana esitettävä Hyppy Amazoniin. Siinä räikeästi Red Bullin vaatteisiin sonnustautunut uimahyppääjä Orlando Duque lähtee hyppimään puista Amazon-jokeen. Räikein yhteistyö on kuitenkin ollut täysin marginaalisen alamäkiluistelun MM-sarjan esittäminen ja siitä uutisoiminen. Lähetysten nimistä Red Bullin nimi on siivottu pois, mutta Ylen nettisivuilta löytyy juttuja, joissa sarjaa kutsutaan sponsorinimellä Red Bull Crashed Ice. Raimo Torikan Saariselän Riders cupin osakilpailusta kertovan nettijutun kuvaa vielä hallitsee Red Bullin valtava maalikaari. Yle voi hyvin olla alistamatta itseään mainonnan välineeksi, mutta voisiko sääntö koskea myös Red Bullia?

Urheilukierros, ke 23.5. klo 17.50 Yle Puhe

X