Rehellinen ruokakauppa – Ruoan markkinointia rehellisin keinoin

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Hannah Fry Prisman dokumentissa Rehellinen ruokakauppa. 
Hannah Fry Prisman dokumentissa Rehellinen ruokakauppa.  © BBC, Iso-Britannia HD. Yle Kuvapalvelu
Prisman dokumentissa Rehellinen ruokakauppa perustetaan kauppa, jossa tuotteisiin on merkitty esimerkiksi niiden todelliset terveys- ja ilmastovaikutukset.

Perunajauhoja juuston seassa ja jauhettuja eläimen karvoja taikinassa. Tällaisia ainesosia löytyy brittiläisen supermarketin valmispizzasta. Muhkeilla mustikan kuvilla koristeltu tuote sisältää lähinnä mustikkamehussa liotettuja karpaloita.

Suomessa myytävien elintarvikkeiden ainesosat selviävät tuoteselosteista, jos niitä vain tutkii huolella. Aika harva meistä jaksaa tätä tehdä, etenkään kiireessä. Pitäisi jaksaa, neuvoo tohtori Hannah Fry Prisma-dokumentissa Rehellinen ruokakauppa. Fry ja hänen tiiminsä perustavat dokumentissa ”rehellisen ruokakaupan”, jossa tuotteisiin on merkitty esimerkiksi niiden todelliset terveys- ja ilmastovaikutukset. Ja koska kaupat eivät tätä oikeasti juurikaan tee, jää tutkimusretki kuluttajan vastuulle.

Dokumentin aihe on kiinnostava, mutta yhteen tuntiin on ahdettu liikaa teemoja. Hiilijalanjäljet, kemikaalicocktailit ja markkinoinnin porsaanreiät laukataan läpi hurjaa vauhtia. Katsojalle jää käteen lähinnä vanha vitsi, että tutkitun tiedon lisääntyessä mitään ei enää uskalla syödä.

Prisma: Rehellinen ruokakauppa, ke 22.7. klo 19.00 Tv1

Lue myös: Roskasta ruoaksi -sarja yrittää löytää konkreettisia keinoja ruokahävikin pienentämiseen

X