Teemalauantai: Stanley Kubrick – jokaisen kuvan takana on kaikki

Jaa artikkeli
Elokuvantekijänä Stanley Kubrick kuului ammattikuntansa äärimmäisiin perfektionisteihin. Hän vaati työkumppaneiltaan paljon, mutta nautti myös näiden suurta kunnioitusta.
Elokuvantekijänä Stanley Kubrick kuului ammattikuntansa äärimmäisiin perfektionisteihin. Hän vaati työkumppaneiltaan paljon, mutta nautti myös näiden suurta kunnioitusta. © Ab Droits Audiovisuels/Yle Kuvapalvelu
Stanley Kubrick oli yksi kaikkien aikojen suurimmista elokuvaohjaajista. Yksittäisen kuvan taakse saattoi rakentua kokonainen maailmankäsitys.

Harvan elokuvataiteilijan töistä useimmat lasketaan kaikkien aikojen parhaiden listoille.

Stanley Kubrick (1928–1999) ohjasi 13 aihepiireiltään ja lajityypeiltään hyvin erilaista pitkää elokuvaa, joista valtaosa on kanonisoitu taiteenalaa uudistaneiksi mestariteoksiksi.

Nelituntisen teemaillan kaksi dokumenttia avaavat Kubrickin persoonaa, työskentelytapoja ja niiden myötä taiteellista neroutta.

Marginaalissa kulkee ajatus siitä, ettei Kubrickin kaltaisille tekijöille ja työtavoille ehkä löydy tilaa ja tulevaisuutta nykyisessä elokuvamaailmassa.

Stanley Kubrick: Varjeltua perfektionismia

Yhdysvaltalainen Kubrick muutti 1960-luvun alussa maaseudulle Englantiin, josta poistui harvoin. Taiteilija eli perheineen suojeltua elämää, jossa hän vältteli julkisuutta, mutta ei kaihtanut ystävien seuraa.

Nuorena Kubrick työskenteli aikakauslehden valokuvaajana. Ehkä näkökulma kuvaputken läpi kuvastaa elokuvaohjaajan paneutumista: yksittäisenkin kuvan takana piilee kokonainen maailma, jonka välittämiseksi ja pohjustamiseksi nähdään kaikki vaadittava vaiva.

Kubrick varjeli taiteellista riippumattomuuttaan. Hän omisti kalustonsa, rakennutti mieleisensä kuvausmiljööt, päätti itse aikatauluistaan ja sitoumuksistaan. Hän rakasti laitteita ja koneita, hyödynsi tekniikan uusia saavutuksia ja loikin niitä. Lukenut ja sivistynyt mies tyydytti tiedonjanoaan ehtymättömällä uteliaisuudella.

Lähelle päässeiden tuntoja

Ranskalaiskriitikko Michel Cimenti oli yksi harvoista toimittajista, joille Kubrick myönsi haastatteluja.

Uudessa dokumentissa Kubrick omin sanoin kuullaan haastattelunauhoilta näitä pohdintoja. Ohjaaja kommentoi myös sitä, miksi vierasti omista elokuvistaan puhumista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö hän näissäkin haastatteluissa laskettelisi viileän viisaasta elokuvaestetiikkaa ja itseanalyysia.

Cimenti muistuttaa, kuinka Kubrickin kaikissa elokuvissa on sivistyksen ja järjestyksen pintataso, jonka alta löytyy ihmisen petomainen puoli, järjettömyyttä ja väkivaltaa.

Kaikissa Kubrickin elokuvissa on tietoisen ja tiedostamattoman suhde. Lopulta se purkautuu yleisen historian ja yksityiselämän tasolla, kriitikko määrittelee.

Dokumentissa Elämäni Kubrickin palveluksessa puhuu Barry Lyndonissa näytellyt Leon Vitali. 1700-luvulle sijoittuvan historiallisen draaman jokainen puku kopioitiin aikakauden maalauksista, ja teos kuvattiin erikoisherkin välinein kokonaan luonnon- tai kynttilänvalossa.

Vitali alkoi opiskella elokuvanteon eri osa-alueita päästäkseen mukaan Kubrickin tuotantoihin. Lopulta hänestä tuli ohjaajan henkilökohtainen assistentti, joka omistautui tämän pikkutarkkojen vaatimusten toteuttamiselle ja taiteellisen perinnön vaalimiselle.

Työ vei kaiken ajan, varjosti perhesuhdetta ja tuhosi terveyttä, mutta Vitali ei kadu vähääkään. Hänen ehdottomuudestaan välittyy suorataan masokistista uhrautumista mestarin ja taiteen alttareille.

Kokemuksen kirkastamaa näkemystä ei voi väheksyä.

Kubrick omin sanoin, la 12.12. klo 20.01 Yle Teema & Fem

Lue myös: Elokuva-arvio: Warren Beattyn elokuva Punaiset voitti kolme Oscaria

X