Transport-rikosdraamasarjassa jännitys kantaa – Ohjaaja Auli Mantila: ”Kapinoiva nainen on jotenkin aina mielenkiintoisempi kuin kapinoiva mies”

Auli Mantilan rikosdraamasarja rakentaa koukuttavaa jännitystä henkilöhahmoillaan. Näyttämättä väkivaltaa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Emmi Parviainen ja Maria Heiskanen näyttelevät Transportin keskeisissä rooleissa.

Auli Mantilan rikosdraamasarja rakentaa koukuttavaa jännitystä henkilöhahmoillaan. Näyttämättä väkivaltaa.
Teksti: Arto Pajukallio

Transport käynnistyy piilorikollisuudesta, rahanpesusta ja elintarvikeväärennöksistä.

Tunnollinen pankinjohtaja Marianne (Pirkko Hämäläinen) tekee luottopäätöksen väärin perustein. Äkkipäinen toimittaja Johanna (Emmi Parviainen) alkaa tutkia miten mikrosiru on päätynyt päiväkodin lastenruokaan. Kärsivällinen vakuutustutkija (Maria Heiskanen) yrittää selvittää pitääkö veneilyonnettomuudessa kadonneen miehen vaimolle (Kaija Pakarinen) maksaa korvauksia.

”Ajattelen henkilöitä toiminnan, en sukupuolen kautta. He ovat nyt naisia koska se oli luontevaa, ilman poliittista agendaa”, kertoo sarjan kirjoittanut ja ohjannut Auli Mantila.

”Kapinoiva nainen on jotenkin aina mielenkiintoisempi kuin kapinoiva mies, siinä on enemmän vaaraa ja enemmän pelissä. Miehelle se kapina suodaan, mutta nainen joutuu riskeeraamaan – ja riski tuottaa draamaa”.

Työrauha maalaiselämässä

Mantilan työt ovat keränneet kosolti kiitosta ja tunnustusta. Omien elokuvien ja sarjojen lisäksi hän on toiminut tuottajana ja taiteilijaprofessorina, kirjoittanut romaaninkin.

Vuonna 2009 Mantila muutti Loviisaan, ja on kouluttautunut sekä hevostenhoitajaksi että kengityssepäksi.

Transport kirjoitettiin maaseudun rauhassa, ajan ja ajatusten kanssa. Prosessi vei neljä vuotta.

”Kyllä siinä ihan alusta täytyy lähteä, tutkia asioita ja etsiä kysymyksiä, jotka saattavat ehkä synnyttää draamaa. Pitää ensin löytää ne henkilöt ja se miten he kantavat näitä aiheita mukanaan, ja sitten punoa kahdeksanosaisen sarja”, Auli Mantila kertoo.

”Vielä yhden version kirjoitin kun kuvauspaikat oli valittu, ja sovitin sen niihin mahdollisimman orgaanisesti.”

Vasta sitten alkoi kuvaustyö.

Auli Mantila otti aikansa sarjan luomisen kanssa. © Yle / Annika Miettinen

Auli Mantila otti aikansa sarjan luomisen kanssa. © Yle / Annika Miettinen

Jännitystä, ei väkivaltaa

Auli Mantila antoi itselleen haasteen: hän halusi katsoa, voiko jännitystä pitää yllä ilman näytettyä väkivaltaa.

”Ja ilman että henkilöiden motiivit aina pohjautuisivat seitsemään kuolemansyntiin. Että se olisikin halu auttaa tai jokin sellainen ettei halua ajatella. Ettei siellä olisi aina arkipaha, vaan arki. Jos ihmistä lyödään, se on iso asia, tai jos joku kuolee, sillä on oikeasti merkitystä.”

Sitä ei kuitenkaan tarvitse näyttää; seuraukset riittävät.

Sarjan naiset joutuvat ahdinkoon usein miesten tekojen vuoksi. Kiinnostavien mieshenkilöiden joukosta nousee etualalle kaksi.

Antti Virmavirran näyttelemä liikemies Kari Hammarén tavataan jo ensimmäisessä osassa, myöhemmin kohdataan Pertti Sveholmin tulkitsema Juhani Mäkelä. Hahmona, jota rakastamme vihata, hän tuo mieleen tekemänsä autokoulunopettajan osan Mantilan merkkielokuvassa Pelon maantiede.

Ohjaaja ylistää kullanarvoisiksi kiittämiensä näyttelijöiden osaamista.

”Jos on oikein monimutkainen henkilö, niin Sveholm tekee hahmon ymmärrettäväksi. Roolihahmon hyvänä tarkoituksena on ollut halu auttaa, mutta sitä kautta mennäänkin syvemmälle valehtelussa ja manipuloinnissa.”

Ja kyllä, Auli Mantila onnistuu: jännitys ja jännite kantavat loppuun asti, ilman sitä suoraan näytettyä väkivaltaa.

Transport, sunnuntai 27.3. klo 21.05, Yle Areena ja TV1

X